Bemanningsbarometern Q2: Här finns jobben!

Bemanningsbarometern har sedan 2015 bytt namn och heter nu Bemanningsindikatorn.

Nittio procent av bemanningsföretagen planerar att anställa andra kvartalet 2011. Det är mer än i någon annan tjänstebransch. Det visar Bemanningsbarometern, som bygger på siffror från Konjunkturinstitutet, KI.

När konkurrensen inom vissa yrkesgrupper är stor är det utmaningen att hitta rätt kompetens för jobben som gör att företag, myndigheter och organisationer vänder sig till företagen i bemanningsbranschen för att få hjälp.

- Att matcha rätt person med rätt jobb i rätt tid är bemanningsföretagens affärskunskap, säger Christina Ekdahl, branschanalytiker på Bemanningsföretagen.

Första kvartalet 2011 ökade antalet anställda i 68 procent av företagen i bemanningsbranschen.

Samtidigt väntar sig nu 96 procent av företagen att efterfrågan på bemanningstjänster ska öka under det närmaste halvåret.

- Kundföretagen anlitar bemanningsföretag i allt större utsträckning för att klara kompetensbehovet och som en del i sin kompetensförsörjningsstrategi, säger Christina Ekdahl.

Bemanningsbarometern
Konjunkturinstitutet, KI, frågar 113 företag med tjänster inom arbetsförmedling, rekrytering och personaluthyrning om deras förväntningar på det närmaste kvartalet. KI redovisar även företagens svar på hur det senaste kvartalet har utvecklats. I den senaste undersökningen som publicerades den 28 april 2011, svarade 49 procent av de 113 företagen.

Bemanningsbarometern utkommer en gång i kvartalet.

www.bemanningsforetagen.se

Christina Ekdahl
Branschanalytiker
08-762 68 48/070-345 68 48

Förbundsdirektör Bemanningsföretagen

pressinformatör Almega
08-762 68 95/070-345 68 95

• inhyrda
  • henrik bäckström
  • bemanningsbarometern
  • almega

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med över 420 medlemsföretag, varav 340 är auktoriserade bemanningsföretag och/eller auktoriserade omställningsföretag. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.