Ny modell för fackligt arbete i bemanningsbranschen och ny arbetsförmedling

Bemanningsföretagen har tecknat kollektivavtal med LO-förbunden för avtalsperioden 1 maj 2015 till 30 april 2016. Avtalet berör c:a 30 000 personer. Den nya modellen för fackligt arbete matchar fackens önskemål om att kunna organisera och bedriva facklig verksamhet lokalt i bemanningsföretaget.

Organiseringsgrad för arbetsgivarna i bemanningsbranschen är nästan 100 procent. Avtalet möjliggör ökad organiseringsgrad på den fackliga sidan och därmed ett ökat gemensamt ansvar för branschens utveckling.

– Vår förhoppning är att vi nu får lokala motparter som kan branschen och arbetar utifrån bemanningsföretagets verksamhet, säger Hanna Byström, förhandlingschef på Bemanningsföretagen.

Till bemanningsbranschens huvuduppgifter hör jobbmatchning och arbetsförmedling. I det nya avtalet med samtliga LO-förbund bereds branschen möjlighet att förstärka sin arbetsförmedlande roll, särskilt för nyanlända. Parterna kommer nu att träffa företrädare för regeringen för att konkretisera hur branschen kan underlätta för nyanlända att komma i arbete inom ramen för regeringens snabbspår.

– Det är viktigt att branschens arbetsförmedlande roll erkänns så här otroligt brett på arbetsmarknaden, säger Henrik Bäckström, förbundsdirektör på Bemanningsföretagen.
Parterna kommer också att gemensamt arbeta vidare om omfattning av den tid då bemanningskonsulter inte är i arbete på kunduppdrag.

För mer information, kontakta:
Hanna Byström, förhandlingschef Bemanningsföretagen, tel. 08-762 68 66
Henrik Bäckström, förbundsdirektör Bemanningsföretagen, tel. 08-762 69 68

• kollektivavtal
  • lo

Bemanningsbranschen sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med över 520 medlemsföretag, varav 475 är auktoriserade. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger.

I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.www.bemanningsforetagen.se