Regeringen: Öka satsningen på jobbcoacher!

Fler jobbcoacher är en del av lösningen på den höga arbetslösheten i Sverige enligt en färsk rapport från Bemanningsföretagen. – Den typ av mellanhänder som jobbcoacher utgör är nödvändiga för att dagens svårförutsägbara och komplicerade arbetsmarknad ska fungera väl, säger Bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik Bäckström.

Den hjälpande handens ekonomi, Därför behövs fler jobbcoacher på dagens arbetsmarknad är en färsk rapport från Bemanningsföretagen. Jobbcoacher och omställning kommer också att diskuteras på ett seminarium under Almedalsveckan.

Bemanningsföretagen kräver, stärkt av rapporten, en ökad satsning på seriösa jobbcoacher för att lösa problemen på arbetsmarknaden. – En arbetslöshet på 7,9 procent under en stark konjunkturuppgång är inte acceptabelt, säger Bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik Bäckström.

Flera signaler i svensk ekonomi visar att matchningen på arbetsmarknaden fungerar dåligt. Konjunkturuppgången innebär fler lediga jobb samtidigt som SCB:s arbetslöshetsstatistik redovisar 7,9 procent arbetslösa (maj 2011).

- Satsningen på seriösa jobbcoacher är snabbaste sättet att minska missmatchningen på arbetsmarknaden, säger Bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik Bäckström.

I Svenskt Näringslivs konjunkturprognos för 2011 beskrivs den bristande matchningen mellan lediga jobb och arbetslösa som ett av de största hoten mot konjunkturuppgången.

- Seriösa jobbcoacher har en dokumenterad process för omställning, kvalitetssystem, kompetensprofil och referenser. Jobbcoacherna har fått oförtjänst dåligt rykte på grund av att Arbetsförmedlingen ställt fel krav i upphandlingen, säger Henrik Bäckström.

- Bemanningsföretagens auktorisation för omställningsföretag är ett sätt att visa att man är en seriös leverantör av jobbcoacher, säger Henrik Bäckström.

Frukostseminarium

Välkommen till Bemanningsföretagens frukostseminarium Den hjälpande handen onsdagen den 6 juli kl 8-9.15, Hästgatan 12, Visby. (Frukost serveras från 07.40).

Medverkande:

Hillevi Engström, arbetsmarknadsminister (M), Per Bardh, avtalssekreterare LO, Jan-Olof Dahlgren, chef ledningsstaben Arbetsförmedlingen, Tomas Petti, vd Trygghetsfonden TSL, Henrik Bäckström, förbundsdirektör Bemanningsföretagen och Per Gradén, avtalsansvarig Bemanningsföretagen.

Moderator: Niklas Ekdal.

Seminariet direktsänds på www.bemanningsforetagen.se

www.bemanningsforetagen.se

pressinformatör Almega
08-762 68 95/070-345 68 95

• Arbetslöshet

• arbetsförmedlingen
  • jobbcoacher
  • jobbcoach
  • inhyrda

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med över 420 medlemsföretag, varav 340 är auktoriserade bemanningsföretag och/eller auktoriserade omställningsföretag. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.