1 av 2 väljer aktivt bort varumärken som inte agerar hållbart

Visste du att varannan svensk aktivt väljer bort varumärken och företag som inte uppfyller deras krav inom hållbarhet? Det visar Jung Relations senaste rapport om framtidens hållbara varumärken. Konsumenter blir mer och mer medvetna om vad modebranschen har för påverkan på miljön och högre krav har nu börjat ställas på företagen - agerar de inte hållbart så blir de bortvalda.

I takt med att hållbarhets intresset hos konsumenterna ökar ställs också fler krav på hela distributionskedjan, från produktion och arbetsmiljö till materialval och frakt. Men att hitta företag som är transparenta med den typen av information är sällan lätt, något som Amanda Thorén vill ändra på med sitt nystartade bolag Bencha.

Jag har från dag ett brunnit för att bygga lösningar som ska skapa förutsättningar för beteendeförändring, både hos producenterna och konsumenterna. Det är svårt att vara konsument idag, det är vad vi ska hjälpa dem att hjälpa varandra med, genom kraften i vårt community.”  Säger Amanda Thorén VD och grundare av Bencha.

Att 1 av 2 nu aktivt väljer bort varumärken som inte uppfyller de krav konsumenten har betyder att vi har kommit en liten bit på vägen. Men längre har vi att gå och det finns indikationer på att ett skifte kommer ske under 2022 och då ska Bencha vägleda konsumenter att göra medvetna val.

“Nu har jag högre krav gällande produktion och leverans. Jag vill att det jag köper är snällt mot både mig själv, mina barn och miljön.” - Kvinna 31, Benchare

Att det finns en växande efterfrågan av varumärken som tar social och ekologisk hållbarhet på allvar kan vi slå fast. De företag som aktivt arbetar för att ställa om för att möta jordens brinnande behov och konsumenternas allt högre krav kommer bli vinnare i denna transformation.

Om Bencha:
Grundades: September 2020 av Amanda Thorén