beQuoted nyhetsbrev: Micro Bildelar satsar på turnaround från svaga år

beQuoted nyhetsbrev nr 12 2007 Nyhetsbrevet finns på: http://www.bequoted.com/businessbriefing/bbb-2007-12/bbb-2007-12.htm Hej, Dagens tema är aktier inom detaljhandel och varumärken. Vi presenterar Micro Holding med Micro Bildelar, The Empire med SodaStream, C3 samt flera bekanta varumärken inom småelsmarknaden, och sist men inte minst Nordic Service Partners med Burger King och Taco Bar. Trevlig läsning! Thomas Lindgren Micro Bildelar satsar på turnaround från svaga år » First North-noterade Micro Holding är ägare av butikskedjan Micro Bildelar. Efter resultatmässigt sju sorger och åtta bedrövelser satsar företaget nu på comeback. En klassisk turnaround skall genomföras. Sådana lyckas sällan, men i detta fall kan chansen finnas. Svag avslutning på 2006 för The Empire » The Empire ökade vinsten under 2006, men den blev ändå under förväntan. Engångskostnader och en svag avslutning för dotterbolaget Gerby drog ner resultatet. SodaStream gick däremot riktigt bra. För 2007 tror beQuoted att vinsten för The Empire blir väsentligt bättre. Full fart i detaljhandeln gynnar Nordic Service Partners » Snabbmatsföretaget Nordic Service Partners (NSP) med varumärkena Burger King och Taco Bar följer med när detaljhandeln utvecklas. Under 2006 växte koncernen kraftigt och snart kan ytterligare 100 miljoner kronor läggas till omsättningen. I detta nummer Micro Holding Nordic Service Partners The Empire Micro Bildelar satsar på turnaround från svaga år - "Back to basics" och butiksexpansion botemedel First North-noterade Micro Holding är ägare av butikskedjan Micro Bildelar. Efter resultatmässigt sju sorger och åtta bedrövelser satsar företaget nu på comeback. En klassisk turnaround skall genomföras. Sådana lyckas sällan, men i detta fall kan chansen finnas. Lång och framgångsrik historia, till 1992 Micro Bildelar grundades faktiskt redan år 1958. Länge var man en lönsam verksamhet. Men sedan IKANO-gruppen övertog butikskedjan år 1992 har det mesta gått galet. Märkligt, med tanke på den enorma detaljhandelskompetens som finns i IKEA-gruppen. En möjlig orsak till den svaga utvecklingen är att Micro Bildelar har expanderat sig bort från sina rötter och förlorat sin karaktär. Under flera år har förlusterna därför varit legio. - Nu skall vi tillbaka till våra rötter, säger Kristina Jarring, vd för Micro Holding. Att vi bytt tillbaka vår logotyp till Micro Bildelar, från Micro Hem och Fritid, är en signal att vi skall begränsa vårt sortiment till högkvalitativa bildelar. Satsning på hög kvalitet Bilintresserade är en stor marknad i Sverige. Faktiskt är så många som 900.000 personer medlemmar i en motororganisation. - Vår typiske kund är en bilentusiast som inte vet något roligare än att vara i garaget, berättar Kristina Jarring. Självklart skulle ingen bilfantast nöja sig med andrahandsprodukter. Och i det ligger också en konkurrensfördel hos Micro Bildelar. - Vår affärsidé är att tillhandahålla högkvalitativa produkter till bilen av starka varumärken, fortsätter hon. Därför har vi ingen import från lågprisländer. - Kunden skall veta att om han eller hon går till Micro Bildelar för att till exempel köpa nya bromsar så får man samma kvalitet som när man köper Volvo Original hos en Volvohandlare. Service ett ledord Skall man lyckas locka kunder med ett icke-lågprissortiment måste man erbjuda ett mervärde. Det är något som Micro Bildelar har tagit fasta på. - Service är ett ledord för oss, förklarar Kristina Jarring. Går man till en lågpriskedja så förväntar man sig kanske inte perfekt service. Men går man till Micro Bildelar så skall man bli väl bemött av kompetent och trevlig personal. - Vi mäter och poängsätter vårt kundbemötande varje månad, genom att skicka in en "mystery shopper", som vi kallar Micro-shopper, i våra butiker, som har ett speciellt problem att lösa. Kanske skall de byta avgassystem och är osäkra på hur man gör. - Ett helt korrekt bemötande av vår Micro-shopper ger då 23 poäng. År 2006 kom vi upp till en genomsnittspoäng på 19 i våra butiker, en uppgång från 16 för förra året. I år har vi satt målet till 20 poäng. Fler kvinnor och dessutom yngre kunder Även om den genomsnittskunden kan synas vara en man i yngre medelåldern, så har kundgenomsnittet förändrats ganska rejält de senaste tre åren. - Vår genomsnittskund har blivit allt yngre, upplyser Kristina Jarring. Bakom det ligger en tydlig trend att vilja ha en bil som är personlig. Därför säljer vi mycket inom "styling och tuning" och där är kunderna under 30 år. - Vi får också allt fler kvinnliga kunder och här är kanske vår positiva inställning till service ännu viktigare. - Åker man till Micro Bildelar för att köpa nya torkarblad, så hjälper vi kunden att sätta dit torkarbladen med, om vi kan. Och köper man en bilbarnstol så visar vi kunden hur man skall montera den. Microkortet bästa lojalitetskortet En annan satsning är Microkortet. Kunderna får bonuscheckar på allt de köper hos Micro Bildelar. Inköpen ger 10 procent rabatt från första kronan och en bonuscheck varje månad. - Kunderna uppskattar enkelheten med att det ger en rejäl rabatt från första kronan, utan några konstiga specialregler, säger Kristina Jarring. Dessutom får man sin bonuscheck varje månad och man kan spara dem i ett år. Under 2006 ökade antalet Microkort från drygt 7.000 till 21.000 stycken. Målet för 2007 är att öka antalet med ytterligare 20.000 kort. Början till en vändning 2006 Verksamhetsmässigt imponerar det mesta och Micro Bildelar låter lite som ett mönsterföretag. Men resultatmässigt har det varit svagt under flera år. Så här blev 2006: • Omsättning: 146,2 Mkr • Resultat efter finansnetto: -6,9 Mkr • Vinst per aktie: -0,07 kr Att jämförelsesiffror saknas beror på att Micro Holding köpte Micro Bildelar i slutet av 2005 via ett omvänt förvärv. Siffrorna för fjärde kvartalet isolerat, som kanske inte är årets starkaste kvartalet för att putsa på bilen, blev följande: • Omsättning: 37,4 Mkr • Resultat efter finansnetto: -3,3 Mkr • Vinst per aktie: -0,03 kr Nu skall man satsa sig ur krisen. Konceptet är etablerat, nu är det expansion och lönsamhet genom ökade volymer som gäller. Idag har Micro Bildelar 14 egna butiker, men under de närmaste åren skall man öka antalet butiker till 25 stycken. Samarbete med Vianor Dessutom inleder företaget ett samarbete med däckföretaget Vianor. Tanken är att Vianor-butikerna skall ha en "butik i butiken", där Micro Bildelar skall sälja en del av sitt sortiment. - Vi är väldigt nöjda med avtalet med Vianor, säger Kristina Jarring. Vi vågar dock inte göra en uppskattning av hur mycket merförsäljning det kan ge. Eftersom Vianor inte har någon "butik i butiken" idag har vi inget att jämföra med. I ett första skede blir det testförsäljning i tre butiker. Snart skall det finnas en Microbutik i 20 av Vianors butiker och på sikt i samtliga. Vändningen kan lyckas För att finansiera expansionen har företaget gjort en nyemission. I december 2006 tog företaget in 29,5 miljoner kronor genom att emittera 73,8 miljoner aktier till en aktiekurs på 40 öre. Aktien har därefter handlats i ett intervall kring 50 - 55 öre. Superinvesteraren Warren Buffett är ingen vän av turnarounds. "Turnarounds seldom turn" är hans lite cyniska analys. Men beQuoted tycker att förutsättningarna är bättre i fallet Micro Bildelar. Om det är någon typ av turnaround som skall lyckas, så är det just att gå tillbaka till ett koncept som en gång har visat sig fungera uthålligt. Som Micro Bildelar under åren 1958 - 1992. beQuoted sätter en slant på att det skall lyckas. Även om aktien är en högriskplacering kan man gott kosta på sig ett mindre innehav. CHRISTER JÖNSSON christer.jonsson@beQuoted.com Marknadsplats First North Kristina Jarring VD Micro Holding Micro Bildelar har 14 butiker i nuläget, men skall under de närmaste åren öka antalet till 25 butiker. En nyemission på 29,5 miljoner kronor i december 2006 har skapat de nödvändiga finansiella resurserna. Privata Affärer utsåg Microkortet till bästa lojalitetskort under 2006. Testet gick ut på att mäta hur mycket man måste handla för att få 500 kronor i bonus. Hos Micro Bildelar räcker det att handla för 5.000 kronor. Antal utfärdade Microkort (klicka för större bild) Under 2006 ökade antalet Microkort från drygt 7.000 stycken till 21.000 stycken. Bara under fjärde kvartalet 2006 utfärdades över 5.000 nya kort. Micro Bildelars personal är NTF-certifierad att montera bilbarnstolar och kan instruera kunder hur man skall sätta in sin nya stol. Micro Bildelar tar inget extra betalt för detta. Däremot säljer man väldigt många bilbarnstolar. Nästa händelse 2007-05-10 Delårsrapport Q1 2007 Årsstämma 2007 Mer info Läs mer på beQuoted Hemsida Svag avslutning på 2006 för The Empire - Men rejäl vinstökning 2007 i sikte The Empire ökade vinsten under 2006, men den blev ändå under förväntan. Engångskostnader och en svag avslutning för dotterbolaget Gerby drog ner resultatet. SodaStream gick däremot riktigt bra. För 2007 tror beQuoted att vinsten för The Empire blir väsentligt bättre. Underkänt för beQuoteds prognos Vår prognos för The Empires helårsresultat 2006 stämde inte alls. I beQuoted nyhetsbrev nr 32 2006 prognostiserade vi en vinst på 1,48 kronor per aktie för helåret. Istället blev siffrorna så här: • Omsättning: 211,2 Mkr (54,5) • Resultat efter finansnetto: 7,8 Mkr (3,6) • Vinst per aktie: 0,62 kr (0,46) Fjärde kvartalet 2006 är det som har spökat. För det första har bolaget tagit engångskostnader på totalt 4,2 miljoner kronor för en bilagd tvist i England, som går tillbaka till Gerbys internationalisering under 2003. För det andra tillkommer pensionskostnader och valutakursförluster i Norge på 1,5 miljoner kronor. Totalt sett gör detta 5,7 miljoner kronor. Siffrorna för fjärde kvartalet isolerat blev följande. • Omsättning: 83,1 Mkr (11,5) • Resultat efter finansnetto: 2,2 Mkr (2,0) • Vinst per aktie: 0,17 kr (0,16) Men detta är inte hela sanningen bakom beQuoteds felaktiga prognos. Engångskostnader bakom svagt resultat SodaStream i Sverige motsvarade våra förväntningar och bedöms ha omsatt 83,3 miljoner kronor i försäljning till butik (nettoomsättning 37,5 miljoner kronor) med ett rörelseresultat på 12,4 miljoner kronor. Men sedan bedömde vi att SodaStream i Norge "bara" skulle förlora två miljoner kronor. Förlusten blev istället fyra miljoner kronor, inklusive avskrivningar på tidigare gjorda marknadsinvesteringar på 1,5 miljoner kronor. - Försäljningen i Norge har inte alls motsvarat våra förväntningar, säger Johan Kalling, vd i The Empire. Men vi ser Norge som en långsiktigt viktig marknad och vi har absolut inga planer på att ge upp. - Vi gör dock en omstrukturering och kommer att sköta vår norska SodaStream-verksamhet från Sverige. På så vis bedömer vi att en eventuell förlust för 2007 inte skall överstiga en miljon kronor. Gerby nådde inte sin egen prognos Gerbys resultat blev också sämre än förväntat. Omsättningen utvecklas väl, men marginalerna har fått sig en törn. Rörelsemarginalen föll från 7,8 procent 2005 till en nivå runt 6 procent. - Förklaringen till marginaltappet är ett par stora kontrakt som har hamnat på en alltför svag nivå, berättar Johan Kalling. - Men vi har nu omförhandlat dessa från och med 2007 och det ser redan resultatmässigt bättre ut för Gerby. Därtill trodde beQuoted att koncernens finansnetto skulle bli en halv miljon kronor bättre än vad det blev. Totalt sett blir engångskostnader, Gerbys sämre resultat samt övriga försämringar 10,6 miljoner kronor. Frånräknat schablonskatt blir det 83 öre per aktie. Med 3 öres differens är det skillnaden mellan beQuoteds prognos och det verkliga resultatet 2006. SodaStream starkt under 2007 Skam den som ger sig. SodaStreams avtal med ICA och Coop Norden samt satsningen i Danmark och Finland gör att beQuoted tror att SodaStream kan öka försäljningen lika mycket som under 2006, det vill säga med 30 miljoner kronor. - Vi har samma marginal på försäljningen till ICA och Coop Norden som vid försäljningen till övriga butikskedjor, avslöjar Johan Kalling. Men vi räknar ändå med att dessa avtal skall ge rejält ökade volymer. Försäljningen till butik för SodaStream skulle i så fall bli 113,3 miljoner kronor. Och med oförändrad rörelsemarginal skulle resultatet bli 16,8 miljoner kronor. Oförändrad rörelsemarginal trots försäljningsökning SodaStream har en hög andel fasta kostnader. Därför ger en ökad försäljning normalt sett en ännu större ökning av täckningsbidraget. Men beQuoted befarar samtidigt att satsningen i Finland och Danmark skall ge vissa tilläggskostnader i starten. Därför räknar vi totalt med oförändrade marginaler för SodaStream, exklusive norska förluster. För SodaStream i Norge tror beQuoted på en förlust på 1,5 miljoner kronor under 2007, en halv miljon sämre än The Empires egen prognos. Gerby kan nå omsättning på 175 miljoner kronor För Gerby tror beQuoted att en fortsatt stark detaljhandelskonjunktur skall kunna bidra till en kraftigt ökad försäljning. Satsningen på kaffemaskiner och andra nya produkter bidrar också. Bland nya produkter märks trådlösa telefoner under varumärket C3 Telecom. Trådlösa telefoner är alltså det nya produktområde som Gerby slår sig in på och som vi berörde i beQuoted nyhetsbrev nr 2 2007. beQuoteds bedömning är att Gerby totalt skall kunna öka försäljningen till minst 175 miljoner kronor. Detta stöds av internationaliseringen av C3, där ett distributionsavtal nyligen slutits med Ryssland. Vinstmarginal på 7 procent realistiskt Slår C3 igenom på allvar kan det bli bättre än 175 miljoner kronor, men tills vidare nöjer vi oss med det. - När det gäller marginaler är vårt mål att Gerby skall ha en vinstmarginal på 8 procent, berättar Johan Kalling. beQuoteds bedömning är att dock att Gerby realistiskt kan nå tillbaka till samma marginal som för 2005, det vill säga en vinstmarginal på 7 procent, eller en rörelsemarginal på ungefär 7,8 procent. The Empire kan tjäna 2,10 kronor per aktie Koncernens finansnetto bedömer beQuoted kan hamna på samma nivå som för 2006. Verksamheten är visserligen större, men å andra sidan har en del av det lån som togs upp för att förvärva Gerby återbetalats. De bör ta ut varandra. För 2007 skulle The Empires resultaträkning kunna få det här utseendet: • Omsättning SodaStream: 113,3 Mkr • Omsättning Gerby: 175 Mkr • Total omsättning The Empire: 288,3 Mkr • Rörelseresultat SodaStream: 16,8 Mkr • Rörelseresultat Gerby: 13,7 Mkr • Totalt rörelseresultat The Empire: 30,5 Mkr • Avgår SodaStream Norge: -1,5 Mkr • Finansnetto: -2,2 Mkr • Skatt: -7,5 Mkr • Årets resultat: 19,3 Mkr • Vinst per aktie: 2,10 kronor Med en antagen vinst per aktie om 2,10 kronor handlas aktien för närvarande till p/e 6. I så fall talar vi här om ett riktigt fynd. Förvärv kan bereda vägen till Stockholmsbörsen Trots det stora förvärvet av Gerby under 2006 ska inte nya förvärv uteslutas: - Vår avsikt är att byta noteringsplats från AktieTorget till Stockholmsbörsen när vi når ett börsvärde på 700 miljoner kronor, avslöjar Johan Kalling. - Kan vi göra ett motsvarande förvärv som Gerby en gång till, det vill säga dubbelt så stort som vi själva, men för samma värdering som vi själva, tror jag att vi kan vara nära målet. Förvärvet av Gerby gjordes till hälften kontant (18 miljoner kronor) och till hälften med egna aktier, vilket ökade aktiestocken med 50 procent. Efter förvärvet finns det 9,2 miljoner aktier i The Empire. Realistiskt med stort förvärv 2008 beQuoted tror knappast att ett så stort förvärv är realistiskt under 2007, och kanske inte ens att rekommendera. Integrationen av Gerby borde först hinna sätta sig. Dessutom skulle aktiekursen antagligen behöva hinna lägga på en guldpeng eller två, innan man har ett effektivt lockbete för ägarna till förvärvsobjekten. Däremot är det en indikation på att ett ägande i The Empire bör vara långsiktigt, men att det då också ekonomiskt kan bli en väldigt bra affär. CHRISTER JÖNSSON christer.jonsson@beQuoted.com Marknadsplats AktieTorget Johan Kalling VD The Empire Sommaren 2006 hämmades försäljningen på grund av brist på gaspatroner i retursystemet. Trots detta växte försäljningen av SodaStream under 2006 med 30 miljoner kronor, eller över 50 procent. Inför sommaren 2007 skall det finnas gaspatroner så att det räcker till alla. Tillsammans med de nya avtalen med ICA och Coop Norden tror beQuoted att försäljningen ökar lika mycket under 2007 i absoluta tal. Gerbys lönsamhet var svagare under 2006 på grund av några kommersiellt svaga kontrakt, men dessa har nu omförhandlats. Marginalerna i Gerby skall redan vara på väg uppåt. C3 Coffee Center Milano från Gerby Gerby blev svenska mästare i försäljningstillväxt inom småel under 2006, enligt undersökningsföretaget GFK. Omsättningen ökade med 18 procent. Med det var Gerby bäst i Sverige för tredje året i rad. Sex i topp på den svenska småelsmarknaden är enligt GFK: 1. Phillips 2. Braun 3. Gerby 4. OBH Nordica 5. Bosch 6. Siemens C3 är Gerbys eget varumärke Binatone är Gerbys nya samarbetspartner Gerby kommer att börja sälja trådlösa telefoner från Binatone under det egna varumärket C3 Telecom. C3 Telecom skall bli en försäljningsframgång genom en mer utvecklad design. Binatone är världens näst största tillverkare av DECT-telefoner (trådlösa telefoner). Nordiska marknaden för DECT-telefoner uppgår till två miljoner enheter per år. Nästa händelse 2007-04-23 Årsstämma 2007 Mer info Läs mer på beQuoted Hemsida Full fart i detaljhandeln gynnar Nordic Service Partners - Och vice versa Snabbmatsföretaget Nordic Service Partners (NSP) med varumärkena Burger King och Taco Bar följer med när detaljhandeln utvecklas. Under 2006 växte koncernen kraftigt och snart kan ytterligare 100 miljoner kronor läggas till omsättningen. beQuoted träffade vd Ulf Wahlstedt på Småbolagsdagen som arrangerades av Financial hearings och Börsveckan. Sedan fick vi tillfälle att intervjua honom igen vid en presentation hos Remium. Snabbmat har blivit en del av detaljhandeln Försäljningen av snabbmat och färdiglagad mat följer detaljhandelns utvecklingsmönster. Det finns ett antal tydliga trender som ökar efterfrågan på just den typ av restaurangmat som NSP erbjuder. Bland annat är det idag en självklarhet för unga familjer att införskaffa sin familjemåltid på en restaurang eller köpa hem den som färdiglagad mat. Dagens servicerestauranger löser helt enkelt ett problem - man slipper laga maten själv. I USA har restaurangkedjor börjat erbjuda olika matinriktningar samtidigt, precis som i "food courts", något som NSP tror starkt på. Till exempel att man erbjuder både amerikansk, thailändsk och mexikansk mat. Potentialen är stor. I USA ligger snabbmat och färdiglagad mat på en marknadsandel av livsmedelskonsumtionen om cirka 50 procent. I Sverige ligger motsvarande siffra kring 25 procent. Det finns alltså utrymme för en fördubbling utan att Sverige ens går om USA. Växer med köpcentrumhandeln Det utvecklas nya köpcentrum så att det knakar. Det beror på att handeln flyttar ut från stan. Konsumtionen flyttas till olika köpcentrum och med det följer behovet av restaurangmat på plats. - Vi har identifierat ett 50-tal ny- och ombyggnationer. Alla vill ha "food courts", eftersom maten numera är en viktig del av shoppingupplevelsen, berättar Ulf Wahlstedt. Ett "food court" är ett område där flera restaurangkoncept delar på en gemensam yta med sittplatser. Ett väl sammansatt utbud av mat och dryck i en trevlig inramning har blivit allt viktigare för köpcentrumen i kampen om besökarna. - Fördelen med en "food court" är att personerna i ett sällskap kan äta tillsammans och ändå välja olika typer av mat, säger Ulf Wahlstedt. Varför ska då en fastighetsägare anlita NSP? - Fastighetsägarna efterfrågar professionella partners med starka varumärken, fortsätter Ulf Wahlstedt. - Våra ledstjärnor är varm mat, snabb servering och rena restauranger. Det ska helt enkelt vara snyggt, professionellt och rent. Med rent innebär inte bara att hygienen ska hålla en hög nivå, utan även bokföringen. Inga köpcentrum vill förknippas med restauranger som inte sköter sin momsredovisning, personal eller alkoholtillstånd. - Sedan ska vi naturligtvis kunna leverera ett bra utbud. Det innebär att vi med våra varumärken ska kunna erbjuda ett varierat utbud av måltider. Vi kommer även ta in andra varumärken om det behövs, till exempel har vi ingått avtal med Sandys. - Och hälsotrender såsom kravmärkt, GI-index och låga halter av transfetter är idag en självklarhet för alla som vill verka i vår bransch. - Vi räknar med att "food courts" blir en viktig del av vår fortsatta expansion. Idag driver vi 3 stycken "food courts". Under de närmaste fem åren räknar vi med att öka till minst 15 stycken. Imponerande tillväxt 2006 Omsättningen och vinsten ökade kraftigt i slutet av 2006. För det fjärde kvartalet blev siffrorna: • Omsättning: 123,8 Mkr (67,5), +83% • Resultat före avskrivningar (EBITDA): 9,2 Mkr (2,9) • Rörelseresultat: 6,3 Mkr (1,9) • Resultat efter finansnetto: 4,6 Mkr (2,1) • Vinst per aktie: 0,16 kr (0,01) Att vinsten per aktie blev så hög som 0,16 kr beror på att effekten av framtida skatteavdrag har lagts till. NSP hade vid ingången av året 51,6 Mkr i skattemässiga underskottsavdrag. Effekten blev en ökning av vinsten efter skatt med 14,4 Mkr på helårsbasis. Precis som beQuoted förutspått (nyhetsbrev nr 25 2006) hamnade årsomsättningen över 380 Mkr och tillväxten över 50%. Resultatet efter finansnetto blev till och med något bättre än vår prognos och hamnade på 10,8 Mkr (prognos 8-9 miljoner kronor). För helåret 2006 blev siffrorna: • Omsättning: 386,7 Mkr (248,9), +55% • Resultat före avskrivningar (EBITDA): 22,5 Mkr (4,5) • Rörelseresultat: 14,3 Mkr (-9,0) • Resultat efter finansnetto: 10,8 Mkr (-9,1) • Vinst per aktie: 0,21 (-0,09) Försäljningsökningen beror dels på en fortsatt stark organisk tillväxt där NSP:s restauranger tar marknadsandelar, dels på nyförvärven: Burger King-restaurangerna i Danmark, svenska Taco Bar samt "food court"-verksamheten. - Vi har verkligen lyckats trimma in vår organisationen under 2006. Vår snabba tillväxt har skett utan större störningar, vilket bidragit till vårt kraftiga vinstlyft, säger Ulf Wahlstedt. Utveckling och framtidsutsikter 2007 Året har börjat bra vilket har stärkt NSP:s syn på framtiden. Omsättningen och vinsten väntas öka kraftigt under 2007. Bolaget utvärderar ett antal förvärv som bedöms tillföra försäljning och positiva synergieffekter. Genom förvärven av Taco Bar i Sverige och Burger King-restaurangerna i Danmark har NSP en solid plattform för att öka omsättningen och lönsamheten. Ledningen talar till och med om kraftigt ökad lönsamhet. - Det går som tåget i Danmark, berättar Ulf Wahlstedt. Restaurangerna är stora och välplacerade. De går bättre än vi vågat hoppas på. - Till exempel tror jag att vår nya restaurang i Ålborg kommer att omsätta 25 miljoner kronor 2007. Koncernen hade vid ingången av 2007 en omsättning proforma på 480 miljoner kronor med ett kassaflöde från verksamheten (EBIDTA) på 35 miljoner. Köpet av Euroburger med 9 Burger King-restauranger i Skåne (se beQuoted nyhetsbrev nr 5 2007) kommer att öka omsättningen med 100 miljoner kronor och höja EBITDA med 10 miljoner kronor. Stark utrullning av nya restauranger I dagsläget äger NSP 29 Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Samt franchisekedjan Svenska Taco Bar med 15 restauranger (från och med den 22 mars), varav 3 är helägda medan resten ägs av franchisetagare. Och därutöver 3 stycken "food courts". Snart räknar vi alltså med att kunna lägga till ytterligare 9 Burger King-restauranger i Skåne. Och inom kort öppnas ytterligare en Taco Bar-restaurang i Stockholm. I NSP:s planer för de närmsta fem åren kan man läsa att företaget räknar med att: Öppna 2 nya Burger King-restauranger i Sverige per år, med en snittomsättning på 15 miljoner kronor. Öppna 3 nya Burger King-restauranger i Danmark per år, med en snittomsättning på 18 miljoner kronor. Dubbla antalet Taco Bar-restauranger till cirka 30 stycken till mitten av 2008. Finnas med i minst 15 "food-courts", med en snittomsättning på 25 miljoner kronor. NSP värderas i dagsläget till 290 miljoner kronor på börsen och hade per sista december en nettoskuld på 62,5 miljoner kronor. beQuoted anser inte att värderingen är särskilt hög för ett företag som verkar inom detaljhandeln, och som har en så stor del av sin tillväxt framför sig. THOMAS LINDGREN thomas.lindgren@beQuoted.com Marknadsplats First North Ulf Wahlstedt VD Nordic Service Partners NSP är Burger Kings största franchisetagare i Sverige och Danmark. Taco Bar förvärvades 2006. Det är Sveriges enda restaurangkedja som fokuserat på tex mex-mat. Food courts "Food courts" drivs i köpcentrum. Finns i Täby Centrum, Nacka Forum och Stinsen i Sollentuna. NSP följer detaljhandelns utveckling (Klicka bilden för större bild) Kvalitet, smak och tillgänglighet är avgörande för att lyckas i snabbmatsbranschen. Mat ska inte behöva vara dålig bara för att den serveras snabbt. En framgångsrik integration av nya restauranger, bland annat Taco Bar och 7 Burger King-restauranger i Danmark, bidrog till en kraftigt ökad vinst under 2006. Starka kassaflöden från verksamheten EBITDA (Klicka bilden för större bild) Marknaden för snabbmat och färdiglagat kan fortsätta växa i Sverige. Andelen av konsumtionen ligger långt efter länder som Storbritannien, Grekland, Spanien och Tyskland. Hushållens matinköp Hushållens procentuella andel matinköp från snabbmat och färdiglagad mat i förhållande till den totala konsumtionen av livsmedel i olika länder (Klicka bilden för större bild) Stockholmsbörsen. NSP räknar med att noteras på Stockholmsbörsen under hösten 2007. Nästa händelse 2007-05-10 Delårsrapport Q1 2007 Läs mer på beQuoted Hemsida Om beQuoted beQuoted publicerar nyheter och bolagsfakta för journalister och investerare. Uppdragsgivarna är noterade företag som vill att allmänheten ska få mer och bättre information om den egna verksamheten. Målgrupperna är nyhetsbyråer, finansiell press, aktiemäklare, riskkapitalister, institutionella och privata investerare. beQuoted väljer självständigt vad som skrivs och publiceras och garanterar att nyheter, analyser, bedömningar och slutsatser alltid görs oberoende av erhållen ersättning. beQuoted AB Sveavägen 31 111 34 Stockholm Tel 08-692 21 90 Fax 08-506 533 99 info@beQuoted.com www.beQuoted.com Prenumeration Om du vill prenumerera på beQuoteds nyhetsbrev klicka här Om du vill avsluta din prenumeration klicka här E-postadresser hanteras omsorgsfullt genom vår Privacy policy Synpunkter och kommentarer uppskattas Om du har synpunkter på innehåll, tips eller andra kommentarer att ge - hör då gärna av dig