Pressmeddelande -

Isvakspoesi – årets coolaste kulturmatch avgörs vid världscuptävling i vintersim

Vem skriver den bästa dikten på temat mörker, kyla och glädje? Och vem har det coolaste framförandet i en isvak av sin dikt? Det får vi svar på 15 februari i Skellefteå när världscuptävlingen i vintersim invigs.

I samband med invigningen av världscuptävlingen i vintersim i Skellefteå genomförs en tävling i Isvakpoesi i Berättarnas stad, Skellefteå, där deltagarna har chansen att skapa en unik dikt som sedan får framföras stående i en vak i Sveriges kallaste älv. Dikten får ta maximalt 30 sekunder att framföra, något som förmodligen ligger i deltagarnas eget intresse att efterleva.

Dikten ska skapas på temat mörker, kyla och glädje, om det som berikar livet för alla som bor och besöker våra nordliga trakter. Dessa värden är också drivkraften i föreningen Mörkret och Kylans Glada Vänner, som arrangerar tävlingarna i vintersim. Isvakspoesin genomförs i samverkan med Skelleftebygdens berättarförening och med stöd av Nordiskt Berättarcentrum.

- - - - - - - - - - - - - -

Kontakt juryordförande: Rose-Marie Lindfors, Skelleftebygdens berättarförening/Nordiskt Berättarcentrum,  tel 070-649 44 39, rm.lindfors@gmail.com

Fakta om tävlingen
Bidrag mejlas till ordföranden i juryn Rose-Marie Lindfors, rm.lindfors@gmail.com senast onsdagen den 13 februari kl.15.00

Under torsdag 14/2 öppnas alla bidrag och en jury väljer ut de sex bidrag som sedan deltar i tävlingen som genomförs fredagen den 15 februari i samband med invigningen som startar kl.18.00.

Vid finalen finns en jury som utser vinnaren. Juryn har följande bedömningskriterier:

– Hur dikten i sin helhet speglar temat

– Den kreativa huvudbonaden

– Coolt performance – hur dikten framförs

Tävlingen arrangeras av Mörkrets och Kylans Glada Vänner, Skelleftebygdens Berättarförening och Nordiskt Berättarcentrum.