Håkan Åkerström utsedd till ny vd för GRANIT

Håkan Åkerström utsedd till ny vd för GRANIT

Håkan Åkerström är tillbaka inom Bergendahlskoncernen och tillträder rollen som vd för GRANIT den 16 augusti. Håkan har lång erfarenhet från ledande befattningar inom handeln, senast som vd för Bergendahls Food. Innan dess har han en bakgrund som vd för Martin & Servera, vd på Dagab och ledande positioner inom både Plantagen och Lindex.

- Jag är mycket glad över att Håkan är tillbaka inom koncernen och tar vid arbetet med att stärka GRANITS affärsmodell och marknadsposition. Håkan är en uppskattad ledare, han har ett starkt affärsfokus och en mycket gedigen erfarenhet inom logistik och varuflöde. Hans bakgrund är utmärkt för uppdraget och det blir mycket intressant att följa utvecklingen framåt, säger Lars Ljungälv, koncernchef Bergendahls & Son.

- Att få leda utvecklingen av GRANIT är en spännande utmaning. Det sker intressanta förändringar på marknaden just nu, med nya strukturer och förändrade köpmönster. Det finns många fina värden i GRANIT och jag ser fram emot att transformera bolaget till nya marknadsförutsättningar tillsammans med mina kollegor, både i Sverige och internationellt. Samtidigt är det viktigt att GRANIT behåller det som gör kedjan unik. Jag är hedrad över att ha fått förtroendet och också glad över att vara tillbaka inom Bergendahls, säger Håkan Åkerström, vd GRANIT.

Håkan Åkerström efterträder Thomas Dunaker som går vidare i en ny roll inom Bergendahlskoncernen.

Håkan Åkerström, vd GRANIT, 070 314 23 20
Sara Andersson, kommunikationsdirektör Bergendahls, 070 685 08 66

OM GRANIT

GRANIT erbjuder smarta och funktionella inredningsprodukter för hela hemmet med målet att förenkla i vardagen. GRANIT finns representerade med 40 butiker på fyra marknader; Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Bolaget har även en växande e-handel på flera internationella marknader. GRANIT har 190 medarbetare och omsätter 266 miljoner. Bolaget grundades 1996 och ägs sedan 2008 av Bergendahlskoncernen. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Bergendahls ägs av tredje och fjärde generationerna i familjen Bergendahl och är en av landets största familjeägda koncerner med dotterbolag inom dagligvaror, stormarknad, heminredning och mode med butiker i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Finland. Bergendahls driver bland annat butikskedjorna City Gross, EKO Stormarknader, Glitter och Granit. Bergendahlskoncernen har ca 4 700 medarbetare och omsätter 14,3 miljarder kronor. Huvudkontoret finns i Hässleholm.