Konkurrensverket har godkänt affären mellan Bergendahls och Axfood

Konkurrensverket har godkänt affären mellan Bergendahls och Axfood

Konkurrensverket har idag godkänt Bergendahls försäljning av partihandelsverksamheten Bergendahls Food till Axfood. I affären ingår även en minoritetsandel motsvarande 9,9 % av City Gross. Affären är början på ett strategiskt partnerskap mellan Bergendahls och Axfood för att stärka City Gross position på marknaden. Partnerskapet innebär bland annat ett 15-årigt leverans- och samarbetsavtal gällande IT och logistik. Affären och partnerskapet skapar förutsättningar för Bergendahls att expandera City Gross, öka konkurrenskraften och bli en starkare utmanare inom stormarknadssegmentet.

- Det är mycket positivt att konkurrensverket nu godkänt affären. Vi har ett starkt stormarknadskoncept i City Gross och affären skapar förutsättningar att stärka vår position. Samarbetet med Axfood möjliggör en fortsatt expansion av City Gross och det blir en spännande resa framåt. Vi ser verkligen fram emot att skapa tillväxt och öka konkurrensen på dagligvarumarknaden, säger Lars Ljungälv koncernchef Bergendahls

Transaktionen genomförs den 1 oktober. City Gross kommer fortsatt att vara en fristående kedja med familjen Bergendahl som majoritetsägare.

För mer information kontakta:
Sara Andersson, Kommunikationsdirektör Bergendahls, 0706 85 08 66

Bergendahls ägs av tredje och fjärde generationerna i familjen Bergendahl och är en av landets största familjeägda koncerner med hel- och delägda dotterbolag inom dagligvaror, stormarknad, heminredning och mode. Handelsverksamheten består av butikskedjorna City Gross, EKO Stormarknader, Glitter, Granit samt e-handelsföretaget KitchenTime. Därutöver finns en aktiv investeringsverksamhet. Bergendahlskoncernen har ca 4 000 medarbetare och omsätter 14,4 miljarder kronor. Huvudkontoret finns i Hässleholm.