Ny VD stärker Glitters position

Som ett led i arbetet med att utveckla butikskedjan Glitters position som nordisk marknadsledare inom bijouterier och accessoarer befordras inköps- och sortimentschef Anni Blomster Schjelderup till VD för Bergendahls Fashion. Ny inköps- och sortimentschef blir Yongan Kim, med ett förflutet som bl a VD för Brothers & Sisters och i H&Ms inköpsorganisation. Förändringarna är en del i ett framgångsrikt utvecklingsarbete de senaste åren, som bl a lett fram till att Glitter under december slog omsättningsrekord.

Glitter slog i december nytt omsättningsrekord för såväl flera enskilda dagar som för en månad. Rekorden manifesterar en utveckling där Glitter utvecklas starkare än marknaden i övrigt i Norden och Polen och bidrar till att stärka positionen som marknadsledare inom bijouterier och accessoarer.

Nu tas nästa steg i utvecklingen i och med att Anni Blomster Schjelderup den 1 februari utnämns till VD för Bergendahls Fashion. Hon ersätter Bergendahls koncernchef Peter Lund, som under ett knappt år fungerat som tillförordnad VD.

Anni Blomster Schjelderup tillträdde i februari 2012 tjänsten som inköps- och sortimentschef. Hon rekryterades från Ur&Penn, där hon i rollen som Chief Operating Officer (VD) varit drivande i att utveckla verksamheten från ett trettiotal butiker till ett lönsamt företaget med ett nittiotal butiker och internationell närvaro. Hon har en mångårig djup och bred erfarenhet av inköp och försäljning av bijouterier och accessoarer, bland annat från NK, Guldfynd och just Ur&Penn.

Annis nuvarande roll som inköps- och sortimentschef övertas från och med den 21 januari av Yongan Kim. Yongan kommer närmast från rollen som VD för Brothers & Sisters och har tidigare under 14 år arbetat på H&M med bl a inköp. Med sin gedigna handelsbakgrund blir hon en viktig pusselbit i utvecklingen av Glitter framöver.

– Bergendahls Fashion utvecklas positivt och med Anni får vi en ledare som tillsammans med en stark ledningsgrupp har rätt förutsättningar att befästa och utveckla Glitters starka position som nordisk marknadsledare inom bijouterier och accessoarer, säger Peter Lund, VD och koncernchef för Bergendahls.

Utöver Anni Blomster Schjelderup och Yongan Kim är ekonomichef Thomas Windmar och marknadschef Thérèse Lundquist relativt nya i ledningsgruppen.

Thomas tillträdde för ett år sedan, efter 13 år som CFO (ekonomichef) på ONOFF och med stor internationell erfarenhet av produktion och snabbrörliga konsumentvaror från arbetsgivare som bl a Procter & Gamble och Wella.

Thérèse rekryterades i april från rollen som global marknadschef för accessoarer på Oriflame. Hon har tidigare bl a arbetat som lands-/marknadschef Sverige för LVMH (Louis Vuitton) samt grundat och drivit en kedja med tolv svenska modebutiker.

Glitter förvärvades 2004 av familjeföretaget Bergendahls och är idag med 245 butiker marknadsledande i Norden inom modesmycken och accessoarer, efter att såväl butiksbestånd som omsättning femdubblats sedan millennieskiftet tack vare en expansion in på övriga nordiska marknader och Polen.

Bergendahls startades 1922 i Hässleholm av nuvarande huvudägaren Elisabeth Bergendahl Mylonopoulos farfar Mikael Bergendahl. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag, den femte största handelsaktören och det hundraandra största företaget (enl Veckans Affärer).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter Lund, VD/koncernchef Bergendahls, 073-620 82 00

Anni Blomster Schjelderup, VD Bergendahls Fashion/Glitter, 070-744 64 27

www.glitter.se • www.bergendahls.se

För lån av prover och bilder från Glitter:

Polhem PR, 08-20 32 27 alt mode@polhem.com.
Högupplösta bilder på portfolios.polhem.com.

Bergendahl Fashion AB (kortnamnet är Bergendahls Fashion med genitiv-s) är ett familjeägt detaljhandelsföretag inriktat på bijouterier och accessoarer med 245 butiker i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Polen.