Rekordanstormning när City Gross öppnade i Linköping

Fler än 9 000 sökte jobb på City Gross i Linköping. 70 fick chansen. När kedjans 38:e butik igår invigdes var det med en 100 meter lång kö av förväntansfulla kunder och därefter med kassaköer hela dagen fram till efter stängningen.

Intresset för nya City Gross-butiker brukar vara mycket stort. Så var även fallet igår i Linköping. Invigningsrekorden slogs ett efter ett. Kön ringlade vid öppningen kl 11.00 längre än vid tidigare invigningar av nya City Gross-butiker. Det blev snabbt kö även vid de 15 utcheckningskassorna, något som höll i sig till efter stängningen kl 22.00. Vid tidigare butiksinvigningar har kundtrycket minskat sista timmen.

– Idag är vi som arbetar här litet slitna efter rejset igår. Samtidigt får vi energi av intresset och alla glada kommentarer från kunder, trots att det var trångt igår! Det skall bli riktigt kul att bidra till att öka konkurrensen om matinköpen här i Linköping framöver, säger den trötte men glade butikschefen Erik Forslund.

Omsättningen slog budget med råge. En anledning var att fler än väntat verkade välja att göra sina ordinarie inköp i den nya butiken, inte bara komma förbi för att dra nytta av alla invigningserbjudanden som normalt håller ned snittköpen.

City Gross Linköping och Apotek Hjärtat, som också invigdes igår, är först ut i det nya handelscentrum som nu växer fram i Djurgården. Systembolaget inviger sin butik efter sommaren och fler etableringar är på gång. Närheten till universitetsområdet med många arbetsplatser, befintliga bostadsområdena Lambohov och Valla samt den nybyggnation av egna hem som ingår i planerna för det nya bostadsområdet Djurgården skapar rätt underlag för handel. Goda kommunikationer med genomfartsled och anslutande rondeller för bilister och kollektivtrafik samt en nybyggd tunnel för fotgängare och cyklister är uttryck för att kommunen satsar på den nya stadsdelen.

Bergendahls är ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det hundraåttonde största (enl Veckans Affärer). Koncernen äger och driver de 38 City Gross-butikerna, landets fjärde största dagligvarukedja. City Gross framgångsformel bygger på att skapa kundnytta genom att underlätta medvetna val av bl a svenskt kött, butiksbakat bröd, hållbar fisk, närproducerad frukt och grönt samt varor med få eller inga tillsatser.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Erik Forslund, butikschef City Gross Linköping, 070-669 27 37