Thomas Duanker, vd GRANIT

Thomas Dunaker utsedd till ny vd för GRANIT

Thomas Dunaker har rekryterats till ny vd för GRANIT. Thomas tillträder sin nya tjänst den 1 oktober 2021.

Thomas började på Granit som CFO i november 2020 och efterträder nu Caroline Hjelte i rollen som vd. Thomas har lång erfarenhet inom detaljhandeln och kommer närmast från uppdraget som Global CFO för Gant. Innan dess har han varit CFO inom både Synsam och JC Jeans Company.

- Jag är mycket glad över att Thomas tar uppdraget som vd för GRANIT. Han har en gedigen erfarenhet inom retail och jag är övertygad om att Thomas med team kommer att fortsätta att stärka GRANIT:s koncept och marknadsposition på ett framgångsrikt sätt, säger Lars Ljungälv, koncernchef Bergendahls & Son.

- Det är en ära att få leda GRANIT vidare på den förändringsresa som har inletts. I mina ögon är GRANIT är en oslipad diamant i många avseenden. Granit har ett starkt varumärke, ett etablerat lönsamt butiksnätverk och en stark entreprenörsanda. Jag ser väldigt mycket fram emot att frigöra den fulla potentialen tillsammans med mitt team, säger Thomas Dunaker vd Granit.

Thomas Dunaker, vd GRANIT, 072 071 53 08
Sara Andersson, kommunikationsdirektör Bergendahls, 070 685 0866

OM GRANIT
GRANIT erbjuder smarta och funktionella inredningsprodukter för hela hemmet med målet att förenkla i vardagen. GRANIT finns representerade med butiker på fyra marknader; Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Bolaget har även en växande e-handel på flera internationella marknader. GRANIT har 150 medarbetare och omsätter 298 miljoner. Bolaget grundades 1996 och ägs sedan 2008 av Bergendahlskoncernen. Huvudkontoret finns i Stockholm

Bergendahls ägs av tredje och fjärde generationerna i familjen Bergendahl och är en av landets största familjeägda koncerner med dotterbolag inom dagligvaror, stormarknad, heminredning och mode med butiker i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Finland. Bergendahls driver bland annat butikskedjorna City Gross, EKO Stormarknader, Glitter och Granit. Bergendahlskoncernen har ca 4 700 medarbetare och omsätter 14,3 miljarder kronor. Huvudkontoret finns i Hässleholm.