Uttjänta konstgräs blir till sportgolv / Foto: GreenMatter, Bergo Flooring

Återvunnen konstgräs blir till sportgolv

GreenMatter, ett holländskt företag som fokuserar på hållbarhet, är banbrytande inom användningen av återvunnet konstgräs i olika produkter. Deras uppdrag, som började med minskningen av berget av konstgräsavfall, har nu utvidgats till att inkludera samarbeten med flera företag, inklusive Bergo Flooring, i en gemensam ansträngning att integrera återvunnet konstgräs i befintliga produkter.

Bergo Flooring är en framstående leverantör av idrottsbeläggningar med miljövänliga och FIBA-godkända idrottsbeläggningar som används över hela världen. Vanligtvis tillverkas Bergo’s golv av fullt återvinningsbar polypropen. Efter omfattande tester har Bergo Flooring, i samarbete med GreenMatter, framgångsrikt integrerat 50 procent återvunnet och återvinningsbart material från utslitna konstgräsplaner. Det revolutionerande cirkulära konceptet heter Bergo by GreenMatter och finns tillgänglig i Ultimate-serien i färgen för konstgräs, det vill säga mörkgrön.

Dessutom kan dessa plattor kombineras med Bergos standardgolv och ger dig möjlighet att välja olika färger. Golven är perfekt för både temporär och permanent användning, inomhus och utomhus och är perfekt för offentliga platser, skolor, aktivitetsparker och idrottsklubbar. De lättlagda golven är dränerande och tillverkade av 50% återvunnet konstgräs från slitna idrottsplaner och är 100% återvinningsbar. Det hållbara golvet bidrar till minskningen av konstgräsavfall och dess miljöpåverkan.

GreenMatters banbrytande arbete med att återanvända konstgräsavfall är inte bara miljömässigt ansvarigt utan erbjuder också innovativa lösningar som förbättrar idrotts- och rekreationsmiljöer. Med införandet av dessa nya golvbeläggningar sätter de en ny standard för hållbara och miljövänliga alternativ.

Bergo Flooring vet att cirkularitet är ett stort behov. Även behovet av tillgängliga aktivitetsytor i samhället. Det finns många konstgräsanläggningar som genom detta koncept kan återvinnas och ersättas med en ny cirkulär och hållbar produkt.

Om GreenMatter: GreenMatter är ett företag med fokus på hållbarhet som ägnar sig åt att återanvända konstgräsavfall och utforskar innovativa tillämpningar för återvunna material. Deras uppdrag är att minska avfall och främja hållbara metoder inom olika branscher. För mer information, besök www.greenmatter.nl/en/

Om Bergo Flooring: Bergo Flooring är en framstående leverantör av idrottsbeläggningar med miljövänliga och FIBA-godkända idrottsbeläggningar som används över hela världen. Företaget engagerar sig för att erbjuda tillgängliga idrottsytor för alla, oavsett ålder, kön eller bakgrund. Bergo Flooring tillverkar sina idrottsbeläggningar i sin egen fabrik i Anderstorp, Sverige, och har en lång historia av att främja idrotts- och rekreationsaktiviteter. För mer information, besök www.bergoflooring.com.

För medieförfrågningar, vänligen kontakta:

Bergo Flooring AB, Emil Lindén, emil.linden@flooring.se, +46 70 587 65 43

GreenMatter, Mandy de Boer, mandy@whsports.nl, +31(0)252 – 823 071