Bergs Hyreshus har inlett 2015 års hyresförhandling

I dag har Bergs Hyreshus AB inlett 2015 års hyresförhandling.
Bergs Hyreshus AB motiverar behovet av hyreshöjning med ökade kostnader för underhåll och förbättrad skötsel för bostäderna i beståndet. Kostnadsökningen är motiverad för att hålla en för hyresgästerna acceptabel kvalitet i driften.
Själva förhandlingen äger rum under början av december.

Bergs Hyreshus AB har under flera år drivit utvecklings- och effektiviseringsåtgärder för att kunna öka underhållet och förbättra skötsel för bostäderna i bolagets bestånd.
Under år 2015 har spenderats mer än fyra gånger så mycket som någonsin tidigare på underhåll och nivån är bibehållen i kommande års budgetar.

- Vår strävan är att erbjuda bra bostäder till våra hyresgäster. En viktig del är en god skötsel och ett bra underhåll och till det behövs det ekonomiska resurser. Sedan måste alltid en avvägning mot vad som är acceptabelt för hyresgästerna göras, och där tycker vi att vi hittat en lagom nivå i år, säger Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB

- Att ha ett fungerande underhåll kostar stora belopp. Genom åren har Bergs Hyreshus haft en låg hyresnivå och som en följd av detta också ett relativt lågt underhåll. Nu har vi ökat på underhållet rejält för att ge våra hyresgäster ett bra boende i en bra miljö. Det gör att vi har behov av hyreshöjningar, säger Kent Rosenqvist, styrelseordförande Bergs Hyreshus AB

Hyresnivån i Bergs Hyreshus ABs bostadsbestånd är också låg eller till och med mycket låg sett till såväl rikssnitt respektive jämförbara kommuner i storlek.

Tillsammans gör det här att Bergs Hyreshus AB kan påvisa behov av hyreshöjningar som är högre än vad som begärs. Bolaget har dock valt att begära en hyreshöjning på en nivå som anses hanterbar för alla hyresgäster.

Bergs Hyreshus AB har idag lämnat ett yrkande till Hyresgästföreningen om 2,5% höjning av hyran från och med 2016-01-01.

Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB, 070-572 52 86

Kent Rosenqvist, styrelseordförande Bergs Hyreshus AB, 076-247 13 97

• Företagsinformation

• hyresförhandling
  • hyra
  • lägenheter
  • hans green
  • hyreshöjning
  • fastighetsförvaltning
  • fastighetsbolag
  • boende
  • bergs kommun
  • bergs hyreshus ab
  • bergs hyreshus

• Jämtland

Bergs Hyreshus AB är ett kommunalt fastighetsbolag ägt av Bergs kommun. Bolaget äger och förvaltar drygt 700 lägenheter samt kommersiella-, industriella- och kommunala lokaler. Beståndet finns spritt inom hela Bergs kommun, med en koncentration till centralorten Svenstavik. Bolaget har drygt 20 anställda och har sitt säte i Svenstavik.