Hyrorna för 2017 klara - årets hyresförhandling slutförd

Hyrorna för 2017 klara - årets hyresförhandling slutförd

Hyrorna är klara för 2017 hos Bergs Hyreshus AB.

Bergs Hyreshus AB och Hyresgästföreningen har efter förhandlingar träffat en överenskommelse om hyrorna för 2017.

Hyrorna höjs med 0,75% samt att för de hyresgäster som inte har eget el-abonnemang höjs kostnadsersättningen med 30 kr / månad. Båda höjningarna gäller från 1:a mars 2017.

- Nivån är tillfredsställande. Med hänsyn till inflationsläget hade något mer varit önskvärt men som läget är nu har vi rimlig täckning för kostnadsökningarna på löpande kostnader. Det är också viktigt att ha en jämn ökningstakt som ligger i linje med samhällets kostnadsutveckling så att våra hyresgäster inte drabbas av chockhöjningar. Det är en del av vårt ansvar mot våra hyresgäster, säger Hans Green, VD för Bergs Hyreshus AB.

- Där är vi idag och Hyresgästföreningen har varit lyhörda samtidigt som de varit tydliga med sitt ansvar för Hyresgästerna, fortsätter Hans Green.

Bergs Hyreshus AB är ett kommunalt fastighetsbolag ägt av Bergs kommun. Bolaget äger och förvaltar drygt 700 lägenheter samt kommersiella-, industriella- och kommunala lokaler. Beståndet finns spritt inom hela Bergs kommun, med en koncentration till centralorten Svenstavik. Bolaget har drygt 20 anställda och har sitt kontor och säte i Hackås.