Ny förskola planeras i Myrviken - Bergs Hyreshus AB ska bygga

Bergs Hyreshus AB förbereder nu upphandling av ny förskola i Myrviken.
Intentionsavtal är klart med Bergs Kommun som kommer att hyra förskolan i lång tid framöver.
Behovet av fler förskoleplatser i Myrviken - Oviken området är stort. Förskoleverksamheten är trångbodd och det är en expansiv bygd med stor efterfrågan på boende. Det ger också en ökad efterfrågan på samhällsservice, vilken nu kommer att utökas.

- Myrviken har länge behövt en ny förskola, vi var tvugna att ta omtag i våras men fokus har hela tiden varit att vi ska hitta möjligheter till nybbyggnation vid skolan i Myrviken. Nu har vi glädjen att meddela att vi har tagit ett finansieringsbeslut och vi ser fram emot att Myrvikens förskolebarn och förskolepersonal 2017 har nya lokaler för sin verksamhet, säger Therese K Zetterman, kommunalråd Bergs Kommun

Oviken-bygden är i expansion sedan flera år tillbaka. Det finns en stor efterfrågan på bostäder och under de senaste åren har bygden och Bergs Hyreshus AB satsat stort genom att etablera Mötesplats Oviken. För att möta områdets utveckling behövs fler förskoleplatser och det är nu tänkt att skapas i anslutning till Myrvikens skola. I och med detta avvecklas sedan förskolan i Myre. Förutom fler platser skapar också en ny förskola bättre arbetsmiljö för personalen samt en mer rationell drift av verksamheten.

- Det känns stimulerande att få driva utvecklingen vidare i Myrviken - Oviken området. Det är en bygd med stort engagemang bland de som bor där. Det är också ett område där vi har stor efterfrågan på bostäder och som växer. Då är det extra skönt att kunna möta efterfrågan, säger Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB.

Vad händer nu?
Bergs Hyreshus AB har inlett arbetet med att ta fram förslag och därefter kommer en upphandling enligt LOU att ske. Förhoppningen är att förskolan kan stå färdig under våren 2017. I slutänden blir tidsramen beroende av produktions- och byggtid.

Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB, 070-573 52 86
Therese K Zetterman, kommunalråd Bergs Kommun, 070-303 15 50