Äntligen jul i Bergsjöns Centrum igen

Äntligen jul i Bergsjöns Centrum igen

Fredag den 3 december firar vi in julen i Bergsjöns Centrum. Julpyssel, körsång, julmarknad, fiskdamm och annat skoj utlovas. Och självklart kommer tomten för att hälsa på alla barn.

Förra året blev julfirandet i centrum inställt på grund av pandemin. I år när läget är lite bättre satsas det på julmys igen.

– Det känns väldigt kul att åter kunna bjuda in till ett gemensamt julfirande i centrum med tomtebesök och annat som här julen till. Vi får dock komma ihåg att vi fortfarande är mitt i en pandemi och att vi ska hålla avstånd och ta hänsyn till varandra, säger Ann-Sofie Strömbäck, centrumutvecklare hos GöteborgsLokaler.

På programmet står bland annat julpyssel, juliga aktiviteter med Allas Ateljé och julmarknad med Bergsjöns textilateljé. I ateljén träffas kvinnor från Bergsjön för att sy och ge gamla prylar nytt liv genom återbruk. På julmarknaden säljs deras hantverk, bland annat juldekorationer.

Det bjuds på glögg och annat gott och klockan 16 är Svenska kyrkans kör i Bergsjön på plats för att sprida ljus med sina julsånger under ledning av kantor Monika Stenow.

Tomten hälsar förstås på så att barnen kan prata med honom och berätta vad de önskar sig i julklapp. Den som vil bli fin kan få en ansiktsmålning av ungdomar från Bergsjöns studiecenter läxhjälpen och för de minsta finns en hållbar fiskdamm. Det är vinst varje gång och fångsten består av fina begagnade leksaker och böcker. Fiskdammen ingår i GöteborgsLokalers arbete för att minska klimatpåverkan vid evenemang.

Bakom julfirandet står förutom GöteborgsLokaler, Familjebostäder, Svenska Kyrkan i Bergsjön, Allas Ateljé, Bergsjön 2021, handlare och lokala föreningar.

– Det är så roligt att det finns ett så stort engagemang här i centrum och att vi gör det här tillsammans, säger Ann-Sofie Strömbäck.

Välkomna till Bergsjöns Centrum, fredag 3 december klockan 15–18.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2021 som källa och länka till www.bergsjon2021.se. Tänk på att bilderna inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.