18–19 november hålls en konferens om socialt byggande och självbyggeri på Garveriet i Floda. Deltar gör bland andra tidigare miljöministern Karolina Skog, Sveriges riksarkitekt Helena Bjarnegård, forskare, branschfolk och representanter från bygg- oc

Framtidens boende – socialt byggande och självbyggeri

Fler och fler väljer att själva utforma och bygga sina egna hus i gemenskap med andra. På konferensen om socialt byggande och självbyggeri den 18–19 november delas erfarenheter och det senaste inom forskning och utveckling på området.

– Det här är viktigt. Fler sätt att bygga och bo behövs i Sverige, som komplement till den traditionella bostadsmarknaden. Och det är jättespännande att titta på detta utifrån perspektiv i Bergsjön, säger Pernilla Hallberg från Bergsjön 2021.

Av gammal vana letar nog de flesta efter en ny bostad via bostadskön eller på Hemnet. Men det är också fler och fler som väljer att driva och bygga sina egna bostadsprojekt. Fenomenet som bland annat byggemenskaper eller självbyggeri är än så länge vanligare utomlands än i Sverige.

– Olika former av socialt byggande är stort i många länder, men intresset har också tagit fart i Sverige, säger Tinna Harling, arkitekt, projektledare, ordförande för Egnahemsfabriken på Tjörn och en av festivalgeneralerna.

Gå samman och bygga själva
Det handlar om människor som av olika anledningar inte kan hitta den typ av bostäder de vill ha på den plats där de vill bo, och som i stället bestämmer sig för att gå samman och bygga själva.

– Detta är vanligt till exempel på landsbygden, där det är svårt att få vinst för den som bygger. Det kan också vara en grupp människor som vill bo på ett särskilt sätt. Man kanske vill dela på vissa funktioner eller leva mer hållbart, säger Tinna Harling.

Konferensen om Socialt byggande är en mötesplats som tar ett brett grepp på frågan. Under de två dagarna finns 80-tal programpunkter med forskare, aktörer och medlemmar från olika former av socialt byggande som till exempel bo- och byggemenskaper i Sverige och övriga världen.Det behövs fler sätt att bygga och bo på i Sverige, säger Pernilla Hallberg från Bergsjön 2021, som är med och arrangerar en konferens om socialt byggande och självbyggeri den 18-19 november.

Spännande program
Deltar gör bland annat Helena Bjarnegård, Sveriges riksarkitekt och Karolina Skog, Sveriges miljöminister 2016–2019, som nu är regeringens särskilda utredare för utredningen om socialt hållbar bostadsförsörjning.

– Det finns massor av spännande programpunkter. Karolina Skog kommer till exempel att berätta om hur staten skulle kunna stötta det icke vinstdrivna byggandet. Det finns också jättemycket konkreta erfarenheter och tips från pågående projekt att ta del av, säger Tinna Harling.

Stora möjligheter
Bergsjön 2021, som är ett samarbete mellan tio fastighetsägare i Bergsjön, är med och organiserar konferensen och ser stora möjligheter med socialt byggande.

– Vi vill se många olika boendeformer i Bergsjön och vet att finns intresse för den här typen av byggande i Bergsjön, säger Pernilla Hallberg. Men det krävs en del mod, en del nya rutiner och att många olika parter tillsammans bestämmer sig för att åstadkomma en förändring och göra allt de kan utifrån sina mandat, säger Pernilla.

FAKTA / Konferens i socialt byggande och självbyggeri
Vad: Mötesplats och inspiration för inkluderande byggande och boende. Konferensen har i år tre huvudteman: Civilsamhällets förmåga, Inkludering och integration, samt Byggande för omställning. Bakom Socialt byggande står ett 20-tal organisationer, bland annat Boverket, Egnahemsbolaget, Coompanion, Chalmers, RISE, Bergsjön2021, Föreningen för Byggemenskaper med flera.
När: 18–19 november 2021
Var: Garveriet i Floda

Läs mer om konferensen på Socialt byggandes webbplats