Solbackeskolans idrottslärare Jonas Almén har fått hela skolan att röra på sig mer och nu är han nominerad till Årets eldsjäl.

Idrottslärare i Bergsjön kan bli Årets eldsjäl

Hallå där Jonas Almén, idrottslärare på Solbackeskolan i Bergsjön. Du är nominerad till Årets eldsjäl i kategorin Hälsa. Hur känns det?
– Det känns förstås jätteroligt att det arbete som jag och alla andra på Solbackeskolan i Bergsjön gör uppmärksammas.

Varför har du blivit nominerad?
– Det handlar om det förebyggande hälsoarbetet för barn och unga som vi gör på skolan. Dagens barn rör på sig för lite. Enligt en rapport från Generation Pep är det bara 20 procent av barnen i Sverige som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet per dag och svårast är det för barn som kommer från familjer med låg inkomst. Vi vet också att fetman fördubblats sen 1990 för elever i mellanstadiet och högstadiet.

– Jag funderade på vad vi som skola kunde göra för att ge barnen bättre hälsovanor och läste om ett initiativ i Skottland som kallas The Daily Mile. Det handlar om att man ska springa ungefär en engelsk mil (1,6 kilometer) om dagen, så nu gör vi det tillsammans varje förmiddag. Vi sätter på musik och så får man gå, jogga eller springa i en kvart längs en linje som vi ritat upp runt skolan. Alla är med, elever och lärare.

Ni har också flera idrottsföreningar engagerade på skolan. Varför?
– För att skapa ett så jämlikt samhälle som möjlig. Många av våra elever har inte någon naturlig väg in i föreningslivet. Då får föreningarna komma till barnen tänkte jag. Så varje dag efter klockan två erbjuder vi fysiska aktiviteter på skolan i samarbete med bland annat IFK Göteborg, Rampen IK och Bergsjön SK. Vi har också dans som leds av tre av våra lärare. Sist vi mätte deltog 87 procent av eleverna i någon av aktiviteterna i Solbackeskolans idrottsakademi. Vi hoppas att barnen på det här sättet hittar något som passar dom och väljer att börja träna och gå med i en förening.

Vad märks det för skillnad på skolan sen ni började med mer fysisk aktivitet?
– Den fysiska statusen på eleverna blir bara bättre och bättre, barnen orkar mer. Vi har också fått ett lugnare klimat på skolan med färre konflikter och lärarna upplever att eleverna kan koncentrera sig bättre.

Om du vinner får du bland annat 50 000 kronor som ska gå till ett speciellt projekt. Vet du vad det blir?
– Självklart kommer de pengarna att gå till något på skolan och som handlar om fysisk aktivitet. Men jag har inte hunnit fundera på vad. Men det vore förstås ett mycket välkommet tillskott till vårt arbete.

Det är fyra finalister inom kategorin Hälsa. Hur gör man för att rösta på dig?
– Det är bara att gå in på Folkspels webbplats. Där finns alla kandidater presenterade och man kan rösta genom att trycka på en knapp under den man vill ska utses till Årets eldsjäl. Du kan rösta fram till 4 mars 2022.

Om Årets Eldsjäl:
Årets eldsjäl är en hyllning till föreningslivets eldsjälar av Folkspel. Eldsjälar utses i kategorierna inkludering, hälsa, ledare och idrottsförening. Pristagarna utses på Eldsjälsgalan i mars 2022 och omröstningen pågår fram till 4 mars 2022.
Läs mer och rösta här: https://www.folkspel.se/aretseldsjal/