– Barn i dag rör sig alldeles för lite, och vi vet att fysisk aktivitet är bra för kropp, själ och inlärning. Här är skolan jätteviktig, vi kan ge dom möjligheterna, säger Solbackeskolans idrottslärare Jonas Almén.

Många vinster med spring och rörelse på schemat

15 minuters spring om dagen och idrottsaktiviteter varje eftermiddag. Solbackeskolan i Bergsjön storsatsar på att få fler barn och unga att röra på sig.

– Jag ser så många vinster. Det är bra för elevernas hälsa, för klimatet på skolan och för ökad jämlikhet, säger idrottsläraren Jonas Almén.

Det är onsdag morgon strax efter nio och ur högtalarna på skolgården strömmar det musik. Taktfast och medryckande. Jonas Almén går runt och pratar i sin megafon och strax kommer massor av barn längs den gula linjen runt skolområdet.

Det är dagens ”The Daily Mile” som startat. Konceptet kommer från Skottland och innebär att elever och pedagoger tillsammans ska springa eller gå i 15 minuter varje dag. På den tiden kommer ett barn ungefär 1,6 kilometer – en engelsk mil – därav namnet.

– Barn i dag rör sig alldeles för lite, och vi vet att fysisk aktivitet är bra för kropp, själ och inlärning. Här är skolan jätteviktig. Om du är fysiskt aktiv i ungdomen, fortsätter du att vara det resten av livet. Det kan vi ge dom, säger Jonas Almén.

Skolans egen idrottsakademi
The Daily Mile är bara en av alla aktiviteter på skolan som Jonas Almén och hans kollegor dragit i gång för att få barnen att röra på sig mer.

Solbackeskolans idrottsakademi ordnar aktiviteter varje dag efter skolan slut, klockan 14–15. Här finns möjlighet att träna dans, fotboll och basket under ledning av duktiga ledare – och det kostar inget att delta. Akademin drivs i samverkan med idrottsföreningar, i vår är det IFK Göteborg och Rampen IK och snart även Västra Hisingen Basket.

Intresset är stort. En vanlig vecka i december deltog 87 procent av skolans elever i någon av aktiviteterna. Rampen IK har fotboll bara för tjejer, och där har intresset blivit så stort att de startat träning även på söndagar på Bergsjöskolan och ska nu på att bilda ett lag.

Tar föreningarna till barnen
– Många av barnen i Bergsjön har ingen naturlig väg in i föreningslivet. Och om de inte hittar dit, då måste vi ta föreningarna till dom. Här får de inte bara en chans att hitta ett intresse, träna och lära sig nåt nytt, de får också del av allt som föreningslivet ger. Det är jätteviktigt för ett mer jämlikt samhälle, säger Jonas Almén.

Sedan i höstas får eleverna också prova på längdåkningsskidor i Skidome i Kviberg i samverkan med Göteborgs skidförbund. En sport som många av barnen på Solbackskolan inte får med sig hemifrån, men nu är det flera som tränar aktivt en gång i veckan (träningen har dock legat nere under pandemin).

– Det är så roligt. Jag ser så många talanger som aldrig skulle visat sig om de inte fått möjlighet att prova. Och så blir det deras grej, kanske för hela livet.

Ökad samhörighet
Jonas Almén är gammal fotbollsspelare och tränare på högsta nivå och fysisk aktivitet ligger honom varmt om hjärtat. Men det handlar om mer än så. Att föra in mer träning, idrott och föreningslivet i skolans verksamheter har många positiva effekter. Det ökar samhörigheten på skolan och bidrar till ett bra klimat elever emellan och mellan pedagoger och elever.

– Relationen blir nåt helt annat när matteläraren också är din tränare i basket. Man ser andra och nya sidor av varandra, säger Jonas Almén.

Solbackeskolans satsning på elevhälsa har uppmärksammats. Förra året nominerades de till Götapriset och i december utsågs Jonas Almén till Årets lärare på Bergsjögalan. De har också haft fina och roliga besök, bland annat av landshövdingen och Generation Peps verksamhetschef Carolina Klüft.

– De sprang en Daily Mile med oss. Det betyder jättemycket att vår skola uppmärksammas och uppskattas, inte minst för barnen. Nu jobbar jag hårt på att få hit fler besök. Det vore till exempel jättekul om prins Daniel som jobbar med hälsofrågor ville komma, säger Jonas Almén.

FAKTA / Hälsosatsning på Solbackeskolan
Grundskola i Bergsjön med årskurserna F-6 och cirka 200 elever. Alla, vuxna och elever, springer eller går en kvart om dagen i satsningen The Daily Mile. Genom skolans idrottsakademi, som sker i samverkan med i idrottsföreningar, erbjuds eleverna idrottsaktiviteter fem eftermiddagar i veckan. Under vårterminen 2021 står dans, basket och fotboll på schemat. Och en kväll i veckan finns möjlighet att lära sig och träna längdskidåkning i Skidome i Kviberg (inställt under pandemin). Allt träning är gratis för barnen.

Samverkan har under åren skett med flera idrottsföreningar. Våren 2021 är det IFK Göteborg, Rampen IK och Göteborgs skidförbund samt snart även Västra Hisingen Basket.

_______

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2021 som källa och länka till www.bergsjon2021.se. Tänk på att bilderna inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.