Massor av jul-kul i Bergsjön!

Massor av jul-kul i Bergsjön!

Jul utan snö och pulkaåkning? Inga problem! Det händer massor av spännande saker i Bergsjön under jullovet. Pepparkakshustävling, quiz, fotbollscup, dans, karaoke, schack, film och skaparverkstad är bara några exempel på roliga aktiviteter när lokala aktörer och föreningar samt Göteborgs Stad satsar för att ge barn och unga en fin ledighet.

Här kan du läsa om några av alla aktiviteter som ordnas i Bergsjön. Håll utkik i länkarna för uppdaterad information.

• Jul-kul cup med fotbollsturnering
För första gången sedan 2019 är jättepopulära jul-kul cup tillbaka i Sandeklevshallen under juldagarna. Det blir fotbollsturnering inomhus, se nedan vilken dag för din åldersgrupp. Den som inte spelar fotboll kan heja på sitt lag eller spela basket, bordtennis, schack, brädspel eller dansa (på julafont julig dans). Eventuellt finns också möjlighet att testa på Taekwondo med Bergsjöns Taekwondo-klubb. Arrangeras av Bergsjöns SK tillsammans med Jubba familjeförening och GoldCoast FC.
Sandeklevshallen klockan 17-23
24/12 för dig 13–14 år
25/12 för dig 15-17 år
26/12 för dig 18-20 år
Läs mer om vad som händer, anmälning av lag med mera på Bergsjön SK på Facebook BSK Fotball

På Sandeklevshallen händer massor av spännande under jullovet. Bland annat är populära fotbollsturneringen Jul-kul cup tillbaka.

• Julaktiviteter på Sandeklevshallen
Prova på olika idrotter när lokala föreningar ordnar aktiviteter i Sandeklevshallen i mellandagarna:
27/12, klockan 13–16.30, Street games arrangerar av RF Sisu Väst och lokala idrottsföreningar-
28, 29 och 30/12, klockan 13–16.30, prova på-aktiviteter arrangerat av Bergsjön SK.

• Lights on och Skolan mitt i byn i Bergsjön har i år samlat sina jullovsaktiviteter till ett gediget program på Sandeklevsskolan dit alla barn i Bergsjön är välkomna. Pepparkakshustävling, citronätartävling, quiz, karaoke, skattjakt, idrott, pingis och massor av annat kul står på programmet.
Torsdag den 22 december bjuds det också in till fest med ”End of 2022 party” på Sandeklevsskolan. Smsa ditt namn till 076-719 47 75 för att få en biljett.
Läs mer om Lights on-programmet på Skolan mitt i byns Facebook.

• Bergsjögårdens mötesplats har extra mycket öppet och roliga aktiviteter under jullovet. Det ordnas bland annat spökbollsturnering, quiz, filmvisning, skattjakt, julfika, gocart, bowling och besök på jul på Liseberg. Filmkvällen, bowling, jul på Liseberg samt gocart kräver föranmälan.
Läs mer om öppettider och aktiviteterna på Bergsjögårdens instagram.

På Kulturhuset Bergsjön ordnas öppen verkstad för skapande, danskurser och mycket annat skoj på jullovet.

• På Kulturhuset Bergsjön händer det mycket kul på jullovet. I Jullov med Allas Ateljé får du skapa i en öppen verkstad dit barn och unga är välkomna. Under hela december och under jullovet leker man med skuggor, kontraster, kallt och varmt, mörkt och ljust. Ateljén bjuder också in olika personer som ger inspiration och jobbar bland annat med textil och tryck och analogt foto. Den 3 januari kan du prova på att dansa bland annat salsa, breakdance och bodywine när kulturhuset får besök av danspedagogerna Lizabeth Silva och Patrick Idström. De håller sex olika klasser. Ingen föranmälan krävs och allt är gratis. Läs mer på Kulturhuset Bergsjön

• Det är inte bara i Bergsjön som det händer kul saker under jullovet. Runt om i hela Göteborg ordnas det aktiviteter i alla de former. Vad sägs till exempel om fotboll, basket, brädspel, bygga fågelholk, dans, textiltryck, kampsport eller att tälja sin egen trollstav?
Läs mer om jullovsaktiviteterna i Göteborgs stads kalendarium.