Oj, vilket sommarlov i Bergsjön!

Oj, vilket sommarlov i Bergsjön!

Vissa dagar är sommarlovet som en sol, andra dagar regnar det. Vilken tur då att det finns massor av skoj att hitta på i Bergsjön under sommarlovet – oavsett väder. Vad sägs om badbuss till havet, cirkus, simskola, containrar med lek, origami, serieteckning, teater och förstås möjlighet att spela och testa fotboll, basket och andra sporter?

Det händer ovanligt mycket i Bergsjön den här sommaren. Vid varje skola och på fotbollsplaner, torg och lekplatser runt om i stadsdelen ordnas aktiviteter och så kan man ju alltid bada i Bergsjön förstås. För den som vill ha saltare vatten ordnas i år badbussar till havet varje onsdag under sommaren. Här kan du läsa mer om vad som finns att göra i Bergsjön i sommar.

Badbuss från Bergsjön till badplatser vid havet. Varje onsdag morgon går en badbuss från Bergsjön till någon av de fyra badplatserna Askim, Amundön, Fiskebäck eller Lilleby. Avgång är klockan 9 på morgon med första stopp Rymdtorget 6 (vid skolan), därefter Komettorget 1 och Gärdsås torg 5. Hemfärd från badet är klockan 15. Bussturen är gratis för både barn och vuxna och barn, barn och unga måste ha målsman med sig. Det går inte att boka plats, utan man kommer med i mån av plats. Onsdagar 29 juni –10 augusti. Bakom badbussen står Göteborgs stad, Familjebostäder, Balder, Stena, Poseidon och Bostadsbolaget.

• Bergsjögården Östra Göteborg har öppet hela sommaren med massor av aktiviteter som talangjakt, utflykter, pyssel och sport. Bland annat BG Open den 22 juni och klädbytardag den 23 juni. Läs mer om vad son händer på Bergsjögårdens sida på Facebook.

• Varje fredag och lördag klockan 19–23 kan man hela sommaren komma och testa olika idrotter i Sandeklevshallendär olika föreningar finns på plats. Alla från 16 år och uppåt är välkomna!

• Varje fredag fram till 12 augusti är det Football Friday på fotbollsplanen vid Rymdtorget. Klockan 16.30–18.30 för dig som är 7–13 år och 19.00–22.00 för dig som är 13–20 år. Arrangerar gör Familjebostäder och BK Häcken.

• Sommartorget till Bergsjön! Vecka 24–26 och 29–31 finns en container full med aktiviteter för barn och ungai Bergsjön Centrum i Göteborgslokalers satsning Sommartorget. Där finns allt från pingisbord, styltor och innebandyklubbor till mer lugna aktiviteter som sällskapsspel och en yta att bara ta det lugnt.

• På Cruyff Court vid Solbackeskolan går det att spela fotboll med IFK Göteborg 13 juni – 12 augusti. Och från och med den 30 juni ordnar Glios (Green Light International Organisation Sweden) fysiska aktiviteter, lekar och spel på tisdagar och torsdagar på samma plats.

• Vid Sandeklevsskolan kan man bland annat testa origami, 12 juli klockan 13– 15. Vecka 26–30 blir det fotboll, basket, volleyboll och badminton med Gold Coast FC, måndag–fredag klockan 14–18 på grusplanen. I skolans uppehållsrum ordnar Lights On olika aktiviteter tisdag – torsdag klockan 12-16 under vecka 26–30.

• På Backegårdsskolan går det att testa cirkus med Cirkus Unik, måndag 20 juni klockan 16–17.30. Den 11 juli blir det workshop i origami (klockan 13–15).Vecka 26–32 ordnas lekar, spel och annat skoj av organisationen Glios, tisdagar och torsdagar 13.30–15.30

• Det går att testa cirkus med Cirkus Unik på Bergsjöskolan, tisdag, onsdag och torsdag, 21–23 juni klockan 10–12. På Bergsjöskolan går det också att komma och sjunga, dansa och spela med Kulturskolan. Spela i band: 20–21 juni klockan12–16. Dans: 20–22 juni klockan13.30–14–30 samt 15–16. Sång: 20–22 juni klockan12–16. Dessutom ordnar Skolan mitt i byn/Lights on aktiviteter varje vardag 12–16 under veckorna 24–26 och 30–32.

• Om vad man gör när det regnar handlar Teater Trampolins föreställning ”För vi har tråkigt”. Rymdfärd, safariresa, drakar och mycket mer utlovas. För barn 4–8 år tillsammans med sina familjer. Pjäsen spelas fredag 15 juli, klockan 13–14 på Backegårdsksolans idrottshall och på Kulturhuset Bergsjöns lilla scen, söndag 21 augusti klockan 13-14.

• För den som vill lära sig simma ordnas det sommarsimskola på Bergsjöbadet måndag – fredag klockan 10-15, vecka 25-27 och 32 och 33. Arrangeras av Göteborgs Sim och kräver föranmälan. Använd länken här.

• Victoria FC har en hel container fyll med lek på lekplatsen Tellusgatan/Rymdtorget. Måndag–fredag, klockan 11–19, 13 juni till 12 augusti. Alla barn välkomna!

• På Rymdtorget och Siriusgatan arrangerar Bergsjöns studiecenter läxhjälpen aktiviteter för barn och kaffevagn för de vuxna. Söndagar klockan 15–17.45, 26 juni–14 augusti.

• Föreningen Somalia och Sverige Vänskapsförening ordnar Sommarkul i föreningens lokal Bergsjödalen 57. Där går bland annat att få undervisning om media och filmredigering, och utanför lokal spelas olika bollsporter. Måndagar och onsdagar klockan 15–19, 13 juni – 3 augusti.

• Sommarlov Ilove 415 ordnar massor av roliga sommaraktiviteter för alla åldrar på Zenitgatan och Atmosfärgatan. Klockan 16–20, alla dagar i veckan 10 juni–14 augusti.

Inte nog med detta. På Göteborgs stads kalendarium hittar du ännu fler sommarlovsaktiviteter i Bergsjön och runt om i hela Göteborg.

Bergsjön 2031 är ett samarbete mellan elva fastighetsägare med syfte att utveckla goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön. Vi som samarbetar är: ByggGöta, Nordin Fastigheter, Balder, Egnahemsbolaget, Familjebostäder, Göteborgslokaler, Willhem, Victoriahem, SHH Bostad, Higab och Wallenstam.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2031 som källa och länka till www.bergsjon2031.se. Tänk på att bilderna inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.