Lördag 18 september plockas det skräp runt om i hela världen. Ta chansen att göra Bergsjön lite extra fint samtidigt som du gör en insats för djur och natur.

Plocka skräp tillsammans med hela världen

Förra året var 11 miljoner människor från 166 länder – varav 80 000 i Sverige – ute och plockade skräp på World Cleanup Day. Ta med grannar och vänner och delta i den världsomspännande skräpplockardagen lördag 18 september.

Nedskräpning är ett stort problem runt om i hela världen och har stora konsekvenser för djur och natur. Mycket av det skräp vi slänger på land hamnar i havet där framför allt plast är ett jätteproblem. Forskning visar att över 800 arter som lever i och nära vatten påverkas negativt av skräpet i havet.

– Om vi fortsätter med nedskräpning som vi gör i dag kommer det framöver att finnas mer plast än fisk i havet, säger Ulrika Barkman på park- och naturförvaltningen i Göteborgs stad.

Är dyrt och skapar otrygghet
Skräp kostar också stora pengar. Sveriges kommuner betalar mer än två miljarder kronor varje år för att plocka upp skräp som ligger på marken. Skräpiga miljöer ger ökad otrygghet. Skräp leder ofta till klotter och skadegörelse och människor som bor i områden som är skräpiga känner sig mer otrygga.

– Det finns alltså många anledningar att ge sig ut och plocka skräp den 18 september. Man behöver inte anmäla sig och det finns ställen att lämna de fulla påsarna på som vi sedan samlar in. Det är bara att gå ut med en påse och börja plocka, säger Ulrika Barkman.

Hela Göteborg plockar skräp

I Sverige är det Håll Sverige rent som håller i World Cleanup Day, och i Göteborg arrangeras aktiviteter under temat ”Hela Göteborg plockar skräp”. Bland annat finns möjlighet att plocka skräp i kanalerna från Paddanbåtarna, magnetfiska och att plogga (plocka skräp samtidigt som man joggar) tillsammans med andra. Se program i länken nedan.

Men framför allt går det bra att ge sig ut och plocka skräp i området där man bor.

– World Cleanup Day sätter fokus på nedskräpning, vilket stort problem det är och vilket ansvar vi alla har. Nu hoppas jag att många Bergsjöbor tar chansen. Och visst är det en häftig känsla att miljontals människor runt om i världen gör exakt samma sak samtidigt, säger Pernilla Hallberg från Bergsjön 2021.

Plocka där du bor
För att underlätta för Bergsjöborna delade Bergsjön 2021 ut handskar och påsar för skräpplockning under Tellusfestivalen på Rymdtorget den 11 september. Men det går förstås jättebra att gå ut och plocka med en vanlig soppåse hemifrån.

Påsar med skräp som plockats i Bergsjön under World Cleanup Day kan lämnas på Rymdtorget och Komettorget samt vid Bergsjöbadet efter plockningen så hämtas de upp av Göteborgs stad.

Länk: Program för Hela Göteborg plockar skräp, lördag 18 september