Handledare Marcus Wassenius, feriearbetare Fadumo Rage och handledare Rosanne Elfstrand åker runt i hela Nordost för att fixa fint i utemiljön.

Sommarjobbare fixar utemiljön och en massa kul för barnen

Med sin lilla buss åker feriearbetarna runt i hela Nordost för att rensa ogräs och ta bort invasiva växter. Däremellan hittar då på en massa kul med sommarlovslediga barn i Bergsjön.
– Ett roligt och intressant sommarjobb, säger 17-åriga Bergsjöbon Fadumo Rage.

Denna eftermiddag hittar vi de åtta feriearbetarna på Rymdtorget i Bergsjön. De är på plats för att hjälpa till med GöteborgsLokalers satsning Sommartorget som ordnar aktiviteter för sommarlovslediga barn. I en blåmålad container finns fullt av spel, leksaker och annat spännande.

– Lyckohjulet är populärt. Hit brukar det vara lång kö, säger Fadumo Rage och visar hur man genom att snurra på hjulet kan få vinster som väntar i en hink.

Men sommarjobbet är inte bara lek och skoj. Under förmiddagen har gruppen varit i Lärjeåns dalgång för att rensa ogräs och ta bort invasiva växter. Framför allt jättebalsaminen är ett problem i det området.

– Vi har en buss och åker runt i hela Nordost för att rensa upp och hålla snyggt i utemiljön, berättar handledaren Rosanne Elfstrand.

Städat vid Bergsjöbadet
Förutom Lärjeåns dalgångar har de bland annat varit vid Bergsjöbadet, Surtebadet och i Gärdsås Mosse.

– Vid Gärdsås mosse krattade vi slåtter, avverkat högt gräs, som sen gick till Galaxens djur som vi såg i hagarna strax intill. Det kändes ju jätteroligt, säger Rosanne.

Rosanne och hennes kollega Marcus jobbar hela sommaren som handledare för feriearbetarna och de är anställda av stadsmiljöförvaltningen i Göteborg. Tanken är att de ska snygga till i och underhålla utemiljö som parker, torg, cykel- gångvägar med mera. Förutom att rensa ogräs kan det handla om att plocka skräp, måla bänkar och leta klotter.

Fadumo Rage visar det populära lyckohjulet.

Det här kombineras med att vara med på och hålla i olika aktiviteter i området. Den här gruppen var till exempel med och arrangerade ett midsommarfirande på Merkuriusgatan under midsommarveckan.

Lärt sig mycket
Fadumo Rage är det här hennes andra sommarjobb. Förra sommaren jobbade hon med aktiviteter för barn, och nu är det roligt att prova på förvaltning. Hon har lärt sig mycket och lärt sig uppskatta det arbete som förvaltningen gör.

– Vi tog till exempel bort mossa på skyltarna vid gångvägarna. Det är sådant man inte tänker på att någon gör, men som måste göras, säger hon.

Extra kul var Klimatveckan där de fick möjlighet att gå på föreläsningar om miljö och klimat.

– Det var många olika ämnen som också tog upp att hållbarhet inte bara handlar om miljön, utan också ekonomisk och social hållbarhet, säger Fadumo.

Tre veckors feriearbete
Sommarjobben pågår 12 juni–11augusti och feriejobbarna som går första året i gymnasiet jobbar tre veckor var.

– Det här samarbetet är ett bra sätt att erbjuda Göteborgs unga meningsfulla sommarjobb, samtidigt som vi håller staden ren och snygg och skapar aktiviteter på våra torg och i våra parker, säger David Gutierrez Arvidsson, utvecklingsledare på stadsmiljöförvaltningen.

Pernilla Hallberg från Bergsjön 2031, som bland annat stöttar med en lokal för feriearbetarna, håller med.

– Det är jätteviktigt att ungdomar får erfarenhet av att jobba. Kan vi medverka till det är det jättebra. Och så blir det en extrabonus att de är med och tar hand om naturen och utemiljön och aktiverar sommarlovslediga barn i våra områden. Det är ett bra exempel på ett jättefint samarbete mellan Göteborgs Stad och fastighetsägare i Bergsjön genom Bergsjön 2031, säger hon.

Bergsjön 2031 är ett samarbete mellan elva fastighetsägare med syfte att utveckla goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön. Vi som samarbetar är: ByggGöta, Nordin Fastigheter, Balder, Egnahemsbolaget, Familjebostäder, Göteborgslokaler, Willhem, Victoriahem, SHH Bostad, Higab och Wallenstam.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2031 som källa och länka till www.bergsjon2031.se. Tänk på att bilderna inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.