Nya bryggor till Sommarro i Vedevåg

Nya bryggor till Sommarro i Vedevåg

Med hjälp av bidrag från bankens ägare Sparbanksstiftelsen Bergslagen kunde hembygdsföreningen i Vedevåg byta ut bryggorna som tillhör deras sommarviste. Huset, som ligger vid Vedevågssjöns strand, hyrs ut till både privatpersoner och föreningar.

– Bryggorna vid Sommarro, som vi kallar stället, var nedgångna och farliga att gå på, berättar Lars-Olov Carlsson, styrelsemedlem Wedevågs hembygdsförening. Sommarro har ett superfint läge vid sjökanten, men där finns mycket vass och för att kunna bada behöver du komma ut en bit. Därför är bryggorna så viktiga.

Till huset hör nio bryggor, alla byttes ut under 2017.
– Elever från byggprogrammet på Lindeskolan har hjälpt till med en del av nyproduktionen, säger Lars-Olov Carlsson. Bankens stiftelse har varit med och sponsrat kostnaden. Tack vare den hjälpen kan vi vara med och verka för att vår hembygd hålls levande. Vi är väldigt glada och tacksamma över detta! Sommarro tillhör på sätt och vis oss alla.