Mörk ekologisk choklad med Karl Johansvamp

Nyskapande chokladsmaker 2/3 – Mörk choklad med Karl Johansvamp

Karl Johansvamp och choklad? Ja du läste rätt. Det kanske låter tokigt men svampens smaknoter av hasselnöt- och umami passar utmärkt till den mjukt fruktiga kakaon med honungstoner från Dominikanska Republiken.

Kakaon kommer från småskaligt odlande kakaobönder på Dominikanska Republiken i Duarte-provinsen. Den färskplockade kakaon fermenteras i 5-6 dagar för att sedan torka 10 dagar i solen.

Chokladen produceras för hand i Göteborg och smaksätts med Karl Johansvamp från Högtorps gård. Kakaohalten är 67 % och produkten innehåller endast kakao, rörsocker och Karl Johansvamp.

Chokladen ingår i serien Nordic Nature där du också kan välja på smakerna granskott, blåbär och svarta vinbär. Standout Chocolate erbjuder även två andra serier: Single Origin där chokladen endast innehåller kakao och rörsocker samt Dark Milk som innehåller mörk mjölkchoklad.

En chokladkaka väger 50 gram och kostar mellan 69-75 kr. Chokladen finns hos välsorterade återförsäljare som som erbjuder kvalitetschoklad. Se vår återförsäljarlista här.

Nyskapande chokladsmaker är vår trilogi där vi presenterar tre olika chokladkakor med spännande smaksättning. Mörk choklad med Karl Johansvamp är den sista av tre. I de tidigare pressreleaserna presenterade vi mörk choklad med pho-kryddor och Creamy Mango Cheesecake Crumble.

Trots Fredriks digra tre år som hantverksproducent av choklad har hans Standout Chocolate redan hunnit bli utsedd till ”Årets småskaligaproducent” av The Guild of Fine Foods i London och hans choklad är sedan tidigare prisbelönad på såväl Great Taste Awards,International Chocolate Awards och Academy of Chocolate Awards. StandoutChocolate vann tidigare i år priset The Golden Bean som är en slags Oscarspris inom chokladvärlden.

Läs mer om StandoutChocolate. Pressbilder hittar du här. Har du frågor får du gärna mejla mig. Läs våra tidigare pressreleaser här. Håll koll på senaste nyheterna från Beriksson på Instagram, här och Facebook, här.