2020- ny och bjussig årgång för Teodosio

2020- ny och bjussig årgång för Teodosio

Årgång 2020 av Teodosio Aglianico del Vulture DOC bjuder på en generös frukt med mörka bär och örter i en fyllig stil med bra balans och struktur.

Teodosio är en Aglianico del Vulture DOC från producenten Basilisco i Basilicata i södra Italien. Vinet finns främst i Systembolagets premiumbutiker men går att beställa till alla butiker.

Vinmakerskan, Viviana Malafarina, beskriver denna årgång;

"Årgång 2020 var ett varmt år och resultatet är en mogen och generös frukt som gör Aglianicodruvan ännu mer tillgänglig som ung än annars. Samtidigt har man fortfarande den "vulkaniska" karaktären och välbalanserade tanniner och syror.

Här på Vulture berget råder det ett mikroklimat som påverkas starkt av hur högt upp vingården är belägen. Vi är på en vulkan där vinodlingarna ligger mellan 200-700 meter över havet och positionen av vingårdarna är väldigt viktigt vid extrema väderförhållanden. "

Vintillverkningen; Man vinifierar varje vingård för sig och låter vinet jäsa och skalmacerera på rostfria ståltankar. Sedan får vinet mogna 12 månader på franska mediumrostade ekfat. Man använder aldrig nya fat eftersom man vill att frukten ska lyftas fram.

Att äta till; vinet är mycket användbart och fungerar utmärkt till italiensk mat såsom pasta med salsiccia eller ugnsgrillade grönsaksrätter med aubergine, tomater, paprika eller varför inte till den svenska klassiska ryggbiffen med örtsmör och potatisgratäng.

Mer information;

Artikelnummer: 2458