Amaro Montenegro har en lång historia som sträcker sig tillbaka till 1885

Amaro Montenegro till Berntson

Amaro Montenegro har en över 130 år lång historia och receptet grundar sig i botanikern och äventyraren Stanislao Cobianchi resor runt jorden där han samlade på sig 40 örter och kryddor som än idag ingår i det hemliga receptet. 1885 skapades Montenegro som en hyllning till Prinsessan Elena av Montenegro som gifte sig med kungen av Italien, Viktor Emanuel III.

Än idag är receptet, precis som för 134 år sedan, vaktat av master blendern som i dagsläget är Dr. Matteo Bonoli.

Amaro Montenegro är hyllat som värdens bästa likör och är den mest ikoniska likören i Italien och är känd som en favorit bland bartenders och mixologer. I den respekterade tävlingen San Francisco World Spirit Competition vann Amaro Montenegro "Worlds Best Liqueur" 2018. Helt rätt val av domarna enligt oss!

Den signifikativa smaken av Montenegro har sin grund i kultiveringen och extraktionen av örter och kryddor som sker under kontrollerad temperatur och fuktighet . Ingredienserna krossar precis innan extraktions fasen påbörjas. Kokning, destillation och maceration är de tre tekniker som används för att extrahera smakerna ur örterna. Basen av melass ger Amaro Montenegro en lätt bittersöt smak. Vattnet är en annan komponent som ger Montenegro sin karaktär. Källan i Apenninerna där vattnet tas i från ligger bara några kilometer från fabriken och

Amaro Montenegro ligger perfekt balanserad mellan sött och bittert. 6 olika macerat med distinkta noter blandas med en sjunde blandning som kallas för "premio". Premion blandas i sist av allt för att få en perfekt harmoni och det krävs endast en droppe av denna för att den ska ge önskvärd effekt.

Flaskan i sig är igenkänd över hela världen och är baserad på Stanislaos orginalskisser. Stanislao ville ha en unik flaska så att man utan tvekan visste att det var Montenegro som man köpte. Den ikoniska flaskan uppdaterades 2018 för att få en premium känsla.

Amaro Montenegro 700 ml finns att beställa i Systembolagets beställningssortiment under artikelnummer 73805 och kostar 279 kr