Peter& Fritz May

Exklusiv lansering! Tysk Riesling i världsklass!

Den 9 september lanseras Weingut Karl May Goldberg Riesling 2020 i begränsad upplaga; 504 flaskor.

Producenten, Weingut Karl May från Rheinhessen, vann i våras guld i Vinordic Wine Challenge med sin Geyersberg Pinot Noir 2018. Fritz och Peter, två bröder och i sjunde generationen, producerar vin i liten och exklusiv skala och med mycket kärlek. Allt enligt ekologiska principer.

Goldberg är det bästa vingårdsläget i Osthofen, Rheinhessen, och vinerna här blir nyansrika och uttrycksfulla. Läget är beskrivet med sina fördelar i "Handbuch der Deutchen weinkultur" från 1837. Weingut Karl May kallar Goldberg sin "Grand Cru".

Så här beskriver Systembolaget vinets smak och vad vinet passar till;

"Nyanserad, fruktig, mycket frisk smak med inslag av persika, gula päron, rökig mineral, vita blommor, örter, krusbär och citron. Serveras vid 8-10°C som aperitif, till vegetariskt eller till rätter av fisk eller skaldjur."

Goldberg 2020 har fått 94 poäng både av Parker och James Suckling.

Produktinformation Karl May Goldberg Riesling 2020

Artikelnummer: 9461501

Pris: 239 kr

Volym till Sverige: 504 flaskor

Odlingsområde: Goldberg i Osthofen, Rheinhessen, Tyskland

Jordmån: kalkmergel och kalksten

Storlek på vingården: 0,5ha.

Ålder vinstockar: 36 år

Druvor: 100% Riesling

Handskördade druvor

Avkastning: 2000 liter per ha

Skörd: 16/9 2020

Tillverkning: Vinet är spontanjäst och har mognat på sin jästfällning under 9 månader på ståltank.