F1 stjärnan Valtteri Bottas lanserar Oath gin i Sverige  - Destillerad med ny teknik

F1 stjärnan Valtteri Bottas lanserar Oath gin i Sverige - Destillerad med ny teknik

De höga profil-idrottarna Valtteri Bottas och Tiffany Cromwell lanserar sin egen gin: O/\TH Gin. Trots den globala boomen av alkoholhaltiga kändisdrycker sticker O/\TH Gin ut med sitt unika recept, noggrant utvalda ingredienser och sin innovativa och banbrytande destilleringsteknik.

O/\TH Gin är en ny banbrytande och unik gin, inspirerad av beslutsamheten och drivkraften hos det professionella idrotts-paret. Den finska legendaren Valtteri Bottas och den australiensiska olympiska cyklisten Tiffany Cromwell är världsberömda för sina enastående prestationer inom deras respektive idrott, men mindre kända för sin genuina kärlek för gin. De har skapat O/\TH Gin som en symbol för alla likasinnade som strävar efter excellens inom sina respektive intresseområden.

"O/\TH hyllar de löften vi ger oss själva, våra nära och kära och vårt hemland", säger Bottas.

"Bloody O/\TH! Vi ville skapa en förstklassig gin tillsammans, som förkroppsligar våra respektive familjetraditioner från Australien och Finland", tillägger Cromwell.

O/\TH Gin tillverkas med en unik familjeformel, ett specialrecept som inspirerats av båda de världsberömda idrottarna. Idén till det unika receptet har inspirerats av havre från Bottas familjefarm i Finland och de berömda Adelaide-odlade äpplena nära Tiffanys hemstad Stirling i Australien.

O/\TH är en hyllning till det osannolika, det oväntade, till ett giftermål mellan olika sinnen och kulturer, den finska "sisu" och den australiensiska True Grit, till havrefält och äppelodlingar, allt transformerat till en fantastiskt gin med en perfekt fräsch och otroligt rund och mjuk smak.

Vakuumdestillering används för att ta fram det bästa av de autentiska och naturliga ingredienserna.

Metoden för att framställa O/\TH Gin bygger på naturliga ingredienser som omvandlats till sin renaste och mjukaste form. Den otroligt runda smaken är resultatet av en kombination av traditionell gin och modern destilleringssteknik. En enbärsbaserad bas smaksätts med vakuumdestillerad havre och äppelskal. En kombination av tre olika destillat som resulterar i en unik blommig, kryddig och fruktig gin som toppas och avslutas med en lätt ton av pinje.

"Ginbasen är ett urval av botaniska produkter, till exempel havre och enbär. Äppelskal ger en sista, distinkt touch", beskriver Cromwell.

Denna unika destilleringsprocess är nödvändig för att förhindra att havren brinner vid höga temperaturer, men tack vara denna innovativa process görs det möjligt att behålla havrens naturliga mjukhet vid lägre temperaturer.

Denna banbrytande process ger spriten en naturlig mjukhet utan att behöva tillsätta socker, vilket resulterar i en glutenfri och keto-vänlig produkt, perfekt i en gin tonic, en Negroni eller som en högkvalitativ och unik gin som kan sippas ren.

"O/\TH gin har distinkta basnoter av havre som inte bara ger denna gin en unik smak, utan också en karaktär och en otroligt mjuk och rund smak", förklarar Bottas.

Oath Gin 50cl: Nr 58455, pris 379kr