Bertazzoni Heritage Limited Edition

Bertazzoni Heritage Limited Edition

Italienska Bertazzoni har byggt spisar längre än de flesta och företagets Heritage-serie är, med sitt autentiska och varma designspråk, möjligen den serie som är allra djupast rotad i företagets ursprung. Ifjol nydesignades Heritage-serien, samtidigt som den behöll sin tidlösa charm, och nu lanseras en Limited Edition-version – i svart.

Sedan några år finns det såväl inbyggnadsugnar, hällar och fläktar som diskmaskiner, kylar, frysar och vinskåp i Bertazzonis sortiment för kök. Hjärtat i företagets verksamhet är dock fortfarande fristående spisar i storlekar från 60 till 120 cm, en produktkategori företaget fokuserat på ända sedan slutet av 1800-talet.

När Bertazzoni ifjol nydesignade sina spisar i de tre serierna Heritage, Master och Professional - för att fira företagets 140-årsjubileum - var Heritage den serie som förändrades mest i jämförelse med föregående generation produkter.

Nu lanserar Bertazzoni en Heritage Limited Edition, endast i svart, med en renodlad design som påminner en del om hur spisen såg ut innan nydesignen ifjol.

Inspirerade av de ursprungliga braskaminerna som Bertazzonis grundare skapade i början av förra seklet, styrs Heritage-serien av rundade kromknoppar – även nya Limited Edition-spisen, som precis som alla andra produkter från företaget är designad och konstruerad i regionen Emilia Romagna i Italien. Knopparna är bekväma att använda, och en viktig del av seriens designkaraktär.

Klassisk och mångsidig

Heritage-serien passar i dagens traditionella kök, och kombinerar den klassiska lockelsen av hävdvunnen stil med teknologi och avancerad ingenjörskonst.

Den elektriska huvudugnen (69 liter) har 11 funktioner, från varmluft, bakning och grillning till uppvärmning, och är försedd med en termometer, medan extraugnen (38 liter) har sex lägen. Ugnsluckor med trippelglas minimerar värmeförlusten.

Induktionshällen (90 cm bred) har fem värmezoner, inklusive boosterfunktion, kastrulldetektering, restvärmeindikator för varje zon och två flexzoner.

– Vår Heritage-serie är den mest sålda spisen i 90 cm segmentet med dubbelugn, och nu kan vi erbjuda en Limited Edition-version där en renodlad design innebär en något förenklad tillverkningsprocess, vilket möjliggör att vi kan prissätta den mycket aggressivt, säger Peter Ericsson, General Manager Bertazzoni Scandinavia.

Bertazzoni Heritage Limited Edition 90 cm spis med dubbelugn och induktionshäll är tillgänglig i butik från och med slutet av oktober, i svart, och rekommenderat cirkapris inkl moms är 55 000 kr.

Lennart Thulin, PR-konsult, Norsholmen AB, tel 0705-106 106, lennart.thulin@norsholmen.se

Italien är ett av de ledande länderna i världen när det gäller professionell köksutrustning – inte minst spisar. Och det återspeglas i Bertazzonis produkter. Bertazzoni grundades redan 1882 och är därmed ett av de äldsta familjeföretagen inom vitvarubranschen. Produktionen sker i Bertazzonis fabrik i Guastalla i norra Italien. Företaget är verksamt i fler än 80 länder, med drygt 300 anställda, och 2021 omsatte Bertazzoni SpA 120 miljoner euro.

2010 slogs portarna upp för Bertazzonis första showroom i Sverige, på Torsgatan 5A i Stockholm.