Nydesignade klassiker från Bertazzoni

Nydesignade klassiker från Bertazzoni

Med sin varma och autentiska stil är Bertazzonis Heritage-serie kanske den som är allra djupast rotad i företagets ursprung. Bertazzoni fyller 140 år i år, och ett sätt att fira detta är att designen av den ikoniska Heritage-serien förnyats helt, samtidigt som den behållit sin tidlösa charm.

Även om det sedan några år finns såväl inbyggnadsugnar, hällar och fläktar som diskmaskiner, kylar, frysar och vinskåp i Bertazzonis sortiment för kök så är hjärtat i företagets verksamhet fortfarande fristående spisar i storlekar från 60 till 120 cm, en produktkategori företaget fokuserat på ända sedan slutet av 1800-talet.

Bertazzoni erbjuder på den nordiska marknaden inte mindre än 22 fristående spisar - i de tre serierna Heritage, Master och Professional - i olika färger och utföranden (i storlekarna 60, 90, 100 och 120 cm) vilket sammanlagt innebär 71 olika varianter.

De finns med enkel, dubbel eller trippelugn, induktions- eller gashäll. Och nu har de alla fått ny design – Heritage är den serie som förändrats mest i jämförelse med föregående generation produkter, men även Master och Professional har nydesignats.

Made in Italy

Bertazzoni designar och konstruerar varje produkt i regionen Emilia Romagna i Italien, som det yttersta uttrycket för "Made in Italy", vilket innebär förträfflighet och kvalitet. Ett exempel på detta är Heritage-serien som med sin stil och elegans tillför charm och karaktär oavsett rum. Och från och med nu kommer varje produkt att förseglas med "Bertazzoni Limited Series"-plaketten som en garanti för varje produkts unikhet och originalitet.

– Vår Heritage-serie är den mest sålda spisen i 90 cm segmentet med dubbelugn, och att starta detta jubileumsår med lansering av dessa nydesignade klassiker känns helt rätt, säger Peter Ericsson, General Manager för Bertazzoni Norden.

Inspirerad av tradition

Inspirerade av de ursprungliga braskaminerna som Bertazzonis grundare skapade i början av förra seklet, styrs Heritage-serien av rundade kromknoppar. De är bekanta och bekväma att använda och är en viktig del av seriens designkaraktär.

En älskad design

De ljusa kromhandtagen som finns på Heritage-serien är replikor av ledstången som finns på de ursprungliga Bertazzoni-kaminerna. Kromhandtagen finns på alla produkter i serien för att ge en traditionell finish till köket.

Heritage

Den klassiska lockelsen av hävdvunnen stil – ovan till vänster Heritage 2021 och till höger 2022. Den nya Heritage-seriens estetik är inspirerad av de ursprungliga Bertazzoni-kaminerna skapade av Napoleone Bertazzoni i början av 1900-talet. Att använda stilen från det förflutna är en sak, men givetvis är serien konstruerad enligt de höga standarder Bertazzoni är kända för, med toppmodern teknik.

De fristående spisarna är en autentisk gestaltning av Bertazzonis arv som företaget omfamnar med djup respekt och firar med varje ny matlagningsmaskin. Heritage-seriens kökssvit innehåller spisar, kylskåp, fläktar och diskmaskiner.

Master

Praktisk köksstil och fin italiensk design. Praktisk elegans, integrerad vision och vacker effektivitet. Med alla de egenskaper man förväntar sig av Bertazzoni blandar Master-serien det bästa av en kommersiell köksinspirerad stil, konstruerad med avancerad teknologi, med yppersta italiensk design.

Master-serien erbjuder ett brett utbud av spisar, tillsammans med en omfattande svit av maskiner, designmatchade för att komplettera i köket.

Professional

Italiensk matlagning i hjärtat av hemmet med Bertazzonis signaturstil. Den vackert designade Professional-serien erbjuder bästa kapacitet, flexibilitet och användbarhet i kategorin – professionell prestanda för köket. Distinkta stilfunktioner med eleganta knoppar, ergonomiskt utformade handtag och sofistikerad finish. Dessa ikoniska element sammansmälter design med en innovativ inställning till funktion, underbyggd av genuin ingenjörskonst. Denna signaturstil har vunnit många designpriser sedan den introducerades.

Den kompletta kökssviten i Professional-serien inkluderar inbyggnadsugnar, spishällar, kylskåp, diskmaskiner och fläktar, tillsammans med ett stort urval av spisar.

De 22 nydesignade spisarna är tillgängliga i butik från och med mars 2022, och rekommenderade cirkapriser, inkl moms, är från 37 000 kr till 95 000 kr.