Paolo Bertazzoni utnämnd till "Cavaliere del Lavoro"

Paolo Bertazzoni utnämnd till "Cavaliere del Lavoro"

"En ära som jag delar med min familj och alla som arbetar för Bertazzoni, en ytterligare motivation att fortsätta föra innovation och kvalitet till världen."

Paolo Bertazzoni, VD och koncernchef för Bertazzoni, det Emilianska företaget som är världsberömt för sin tillverkning av vitvaror för kök, tilldelades den 31 maj den prestigefyllda titeln "Cavaliere del Lavoro" (Arbetets riddare) av den italienska republikens president Sergio Mattarella.

Utmärkelsen har delats ut årligen sedan 1901 till högst 25 entreprenörer, både män och kvinnor, som med sin affärsverksamhet på ett betydande sätt har bidragit till att främja den nationella ekonomin och, med en hög grad av engagemang för etiskt och socialt ansvar, förbättra levnads- och arbetsvillkoren i landet.

– Det är en stor ära för mig att få detta prestigefyllda erkännande, som jag tar emot med djup stolthet och tacksamhet. Jag vill dela detta viktiga ögonblick med alla som arbetar för företaget och med min familj, som alltid har varit värdefull och en vägvisare för Bertazzoni, där entreprenörsandan framgångsrikt har förts vidare från generation till generation. Detta erkännande utgör en ännu starkare motivation för att upprätthålla vårt engagemang för kvalitet och innovation för ett företag som representerar Made in Italy runt om i världen, kommenterade Cavaliere Paolo Bertazzoni.

Paolo Bertazzoni, född 1955, har varit VD för Bertazzoni sedan 1999 och representerar den femte generationen. Han leder företaget med ett innovativt ledarskap och ett orubbligt engagemang för kvalitet och innovation. Hans förmåga att kombinera tradition och modernitet har gjort det möjligt för Bertazzoni att växa och blomstra, samtidigt som företaget behåller sina italienska rötter och utvecklar ett internationellt synsätt.

Bertazzoni grundades 1882 av Francesco Bertazzoni i Guastalla (RE), ett av de första registrerade varumärkena i Italien inom industriområdet, och är det äldsta familjeägda vitvaruföretaget i världen, med över 140 års historia och listat i det italienska registret över historiska företag. Idag är företaget verksamt i den historiska Guastalla-anläggningen, där det producerar fler än tvåhundratusen enheter per år. Bertazzoni har sju kommersiella filialer i Europa, Australien, Asien och USA.

Italien är ett av de ledande länderna i världen när det gäller professionell köksutrustning – inte minst spisar. Och det återspeglas i Bertazzonis produkter. Bertazzoni grundades redan 1882 och är därmed ett av de äldsta familjeföretagen inom vitvarubranschen. Produktionen sker i Bertazzonis fabrik i Guastalla i norra Italien. Företaget är verksamt i fler än 80 länder, med drygt 300 anställda, och 2021 omsatte Bertazzoni SpA 120 miljoner euro.

2010 slogs portarna upp för Bertazzonis första showroom i Sverige, på Torsgatan 5A i Stockholm, och i januari 2024 invigdes företagets nya showroom - som helrenoverats och blivit större i och med att grannlokalen tagits över - på samma adress.