Nya restaurangkoncernen Berzelii Group introducerar nästa era av uteliv

I hjärtat av Stockholms restaurangvärld formas nu en ny krogkoncern. Med en koncentrerad och välkänd portfolio av ikoniska restauranger och klubbar så är målet nu att ta ett större kliv fram både inom och utanför Stockholm.

Namnet Berzelii Group hämtas ifrån några av koncernens centrala enheter Rose, Fou och Hallwylska beläget i anslutning till Berzelii Park.

Förutom expansionsplaner fortsätter arbetet med att förgylla och utveckla koncept som legat på is och inte varit möjliga under pandemin. Sveriges nöjesliv har på senare år börjat komma ikapp den internationella scenen och här är målet att alltid ligga i framkant.

Nu närmast har gruppen premiär för följande:

• 28:e april Fou La Terrasse

• 12:e maj Hallwylska Sommar

Inom koncernen sätts också en ny struktur med flera ledande roller med personer från olika bakgrunder inom hotell, restaurang och nöje.

Douglas Lagercrantz har en bakgrund inom restaurang och nattklubb som sticker ut. Han har drivit några av Sveriges mest eftertraktade och lönsamma krogar i Stockholm, Visby och Båstad. För två och ett halvt år sedan lämnade han sitt tidigare uppdrag för att implementera sin vision i det som nu heter Berzelii Group.

"Det är en ära att som CCO få presentera Berzelii Group och den nya koncernstrukturen. Pandemin slog hårt mot vår bransch men vi var snabba med att hitta lösningar och står nu på andra sidan starkare än någonsin. Äntligen kan vi fokusera på den framtagna expansionsstrategin", säger Douglas Lagercrantz.

Erika Boss har haft en ledande roll inom bolaget och kliver nu in som Creative Director för Berzelii Group. Hon har en global bakgrund inom nöjesindustrin och har även en Kandidatexamen från New York.

"Det är helt fantastiskt att få se vår vision bli till verklighet och att vi äntligen får lansera Berzelii Group som har börjat ta form under det senaste året. Vi har arbetat hårt för att skräddarsy våra enheter för att ge våra gäster en oförglömlig upplevelse och ser nu fram emot att expandera så att fler kan få ta del av detta", säger Erika Boss om visionen för restaurangkoncernen.

Jonathan Zhou har arbetat inom flera områden i bolaget som bland annat event och marknadsföringsansvarig och kommer nu närmast från rollen som CFO.

"Som koncern går vi nu in i en ny mognadsfas där ett namnbyte blir ett naturligt steg fram. Jag ser även ödmjukt fram emot min nya arbetsroll som COO/Driftledare och det kommer att vara både spännande samt lärorikt att se hur långt vi kan utveckla våra enheter. I slutet av dagen vill jag även lyfta fram att det är ett lagspel och inget är möjligt utan våra riktigt vassa kollegor", berättar Jonathan Zhou om det nya uppdraget.

Den nya restaurangkoncernen Berzelii Group kommer att fortsätta expandera och har flera stora satsningar som kommer att annonseras inom kort.