Besikta öppnar våren 2025 en toppmoderna station i Borlänge på Lusbergsvägen 5.

Besikta öppnar ny toppmodern station i Borlänge våren 2025

Besikta Bilprovning expanderar och öppnar en ny och toppmodern station i Borlänge som planeras öppna under våren 2025. Den nya stationen är strategiskt belägen på Lusbergsvägen 5. Detta är Besiktas första etablering i Borlänge och på stationen kan besiktningar göras till flera typer av fordon och kombinationer.

Besiktas nya toppmoderna station i Borlänge öppnar under våren 2025. Det är en station som byggs från grunden och här kommer Besikta ta emot alla typer av fordon upp till 3 500 kg, som bilar, husbilar, husvagnar, MC, släp och lätta lastbilar. Detta innebär en betydande kapacitetsökning och förbättrad tillgänglighet för fordonsägare i Borlänge med omnejd.

- Vi ser fram emot att välkomna Borlängeborna till vår nya station, säger Karin Holm, marknadschef på Besikta. Detta är ett viktigt steg i vår tillväxt i Dalarna och ett bevis på vårt motto att vara nära kunden. Vi strävar efter att leverera marknadens bästa kundservice och trygga besiktningar.

Besikta har Sveriges största stationsnät

Förutom kontrollbesiktning kommer den nya stationen även att erbjuda efterkontroll, registreringsbesiktning samt köp- och säljtester. Stationen tillhandahåller också olika tilläggstjänster för de kunder som önskar en extra grundlig genomgång av sitt fordon. Som på alla Besiktas stationer kan kunderna välja att boka tid eller använda drop-in-tjänsten.

Med över 200 besiktningsstationer, från Boden till Trelleborg, har Besikta Sveriges största stationsnät och planerar att fortsätta expandera. Besikta ser fram emot att den nya anläggningen i Borlänge kommer att stärka företagets långsiktiga relationer med fordonsägare i regionen och bidra till en säkrare och mer hållbar trafikmiljö.

Besikta är en av de större bilprovningsaktörerna i Sverige och driver idag 200 besiktningsanläggningar på fler än 160 orter runt om i Sverige. Företagets ca 600 anställda besiktar de flesta typer av fordon, allt ifrån personbil, motorcykel och husvagn till tunga lastbilar, bussar och släp. Besikta är ackrediterat av Swedac för genomförande av den lagstadgade kontrollbesiktningen och registreringsbesiktningen, både för lätta och tunga fordon. Företaget erbjuder även extra säkerhetskontroller genom olika tilläggspaket med utökade kontroller av bl.a. krockskydd, elektronik och däck för ökad säkerhet, hållbarhet och totalkostnad över tid.

Karin Holm