Idag öppnar Besikta bilprovning i Vaggeryd

Idag öppnar Besikta bilprovning i Vaggeryd

Idag är det premiär för Vaggeryd kommuns första bilprovning när Besikta öppnar på Jönköpingsvägen 53 vid södra utfarten från Vaggeryd, på väg mot Skillingaryd. Öppettider hos Besikta i Vaggeryd är inledningsvis 07.00 – 16.00  alla vardagar med möjlighet till både tidsbokning och drop-in. Besikta genomför besiktning för både privatpersoner och företagare.

– Det har varit ett stort intresse för vår etablering ända sedan vi annonserade den, så det känns jättekul att nu kunna slå upp portarna till Vaggeryds första bilbesiktning, säger Torbjörn Pihl, platschef på Besikta bilprovning i Vaggeryd.

Besikta i Vaggeryd erbjuder besiktningar av personbil och lastbil upp till 2690 kg, lätta släp upp till 750 kg samt MC. Tre olika besiktningsalternativ erbjuds för personbil: bas, standard och premium. Bas är den traditionella och lagstadgade besiktningen, standard och premium är utökade besiktningar som även inkluderar kontroll av avancerad elektronik i bilen.

– Kontroll av bilens elektronik är inget som ingår i en vanlig kontrollbesiktning men något som vi på Besikta vill verka för att kunderna genomför för ökad säkerhet på vägarna, säger Torbjörn Pihl. Man kan faktiskt likna dagens bilar vid rullande datorer där flertalet av de viktigaste säkerhetsfunktionerna, som krockkuddar och bromsar, styrs av elektronik.  Intresset för besiktning av elektroniken ökar stadigt och det är snabbt gjort att genomföra i samband med den lagstadgade besiktningen.

Under den första veckan hos Besikta i Vaggeryd, måndag 3 november till fredag 7 november, erbjuds alla som vill kostnadsfri kontroll av personbilars elektronik i samband med kontrollbesiktningen (gäller bensindrivna bilar från 2002 och framåt samt dieseldrivna bilar från 2004 och framåt).

Torbjörn Pihl

Platschef, Besikta bilprovning Vaggeryd

Torbjorn.pihl@besikta.se

SMS: 073-688 24 64

Besikta är Sveriges nya bilprovning och driver idag 60 besiktningsanläggningar på 55 orter i södra Sverige upp till Mälardalen. Företagets 500 anställda besiktar alla typer av fordon, från personbil och husvagn till lastbil och släp. Besikta är ackrediterat av Swedac för genomförande av den lagstadgade kontrollbesiktningen och registreringsbesiktningen. Företagets ambition är att sätta en ny standard för bilprovning i Sverige. Man erbjuder därför möjlighet till utökade kontroller av bilarnas elektronik och skick för ökad säkerhet, hållbarhet och totalkostnad över tid. Besikta står bakom den oberoende söktjänsten bokabesiktning.se där alla besiktningsstationer i hela Sverige listas.

Gå in på www.besikta.se för mer information.

Karin Holm