Knopp 401. Foto: skandinaviskashakerkok.se

Detaljerna som sätter stilen i ett Retrokök

Vad är retro? Retro är franska rétro, från rétrospectif, bakåtblickande, ytterst från latin, och syftar på att inspireras av eller intressera sig för en tidigare eras trender, moden eller teknologi. Svenska kök från 30- till 60-talen har egentligen sett ganska lika ut. Pastellfärger, släta luckor, synliga gångjärn, snäpphandtag, raden med glasbyttor för specerier under köksskåpen och shackrutigt golv. Lutande överskåp i trä och släta skjutdörrar med snäpphandtag. På 50-talet kom hushållsassistenten och brödrosten med bulliga former. Eftersom man var stolt över sina dyra inköp fick de gärna stå framme på diskbänken.

Synonymer till retro: återblickande, tillbakablickande, återskapande och retrospektiv.

Hos Beslag Design hittar du detaljerna som sätter stilen i ett Retrokök. Bläddra gärna i katalogen där vi har samlat handtag och knoppar som har varit typiska för olika tidsepoker och som vi tycker förmedlar en stil eller retrokänsla. En del har fått ett lite modernare snitt men de flesta har behållit sin ursprungliga charm.

Letar du efter detaljer som ökar retrocharmen?
Låt dig inspireras utav våra kunder och följ med till 30-, 40-, 50- och 60-talet.

Skåpsregel 5181U Ticka
Pastellfärger, släta luckor, synliga gångjärn och raden med glasbyttor för specerier under köksskåpen – typiska detaljer för ett retrokök. Skåpsregeln Ticka, även kallad ”snabelhandtag” ökar retrocharmen.

Foto: Tibrokök

Knopp 5320
Drömkök med unik karaktär och klassiska detaljer från Himle Kök. Ett vackert, platsbyggt kök där knopp 5320 blir pricken över i:et.

Foto: Himle Kök. Fotograf: @karinjstudio

Handtag 5182
Kök i 50-tals stil från Järfälla Kök med beslag i rostfritt, släta köksluckor och tidstypiska kvadratiska kakelplattor. Beslagen som används i det här köket är skåpsregeln Ticka och Handtag 5182.

Foto: Järfalla kök

Handtag Stil 555
Modern retrodesign från Tibrokök. Raka linjer, släta ytor och avskalat men med alla moderna funktioner.

Foto: Tibrokök

Handtag Bolmen
Tidlöst, klassiskt och rustikt kök från Hagaköket med Handtag Bolmen i obehandlad mässing.

Foto: Hagaköket

Knopp 401
Stort shakerkök från skandinaviska shakerkök med köpmansdisk, bänkskiva i ek, rostfritt och sten. Knopp 401 i mässing är detaljen som gör det lilla extra.

Foto: Skandinaviska shakerkök

Är du sugen på ett retrokök du också? Hos Beslag Design hittar du detaljerna som sätter retrocharmen.