Pressmeddelande -

Stark ökning av svenskar som besöker Sri Lanka - +16,6 % i december och Sverige topp 10

En fortsatt stark ökning av svenska turister som Sri Lanka består även i december. +16,6% jämfört med samma period förra året.

Sverige är dessutom numera med på topp 10 listan av besökande till Sri Lanka.

Sri Lanka "trendar" och är den destination som många svenskar talar om" konstaterar Leif  I Ohlson från Best of Sri Lanka.

Att Sverige nu är på topp 10 listan över länder varifrån turisterna till Sri Lanka kommer ifrån visar att det långsiktiga arbete som svenske researrangörer, flygbolag, Sri Lankas ambassad och turistmyndigheter har lagt ned börjar visa tydliga resultat.

Tillgängligheten är oerhört viktigt och att Sri Lanka smidigt nås från flera flygplatser är viktigt. Värt att notera är Qatar Airways och Aeroflot som öppnat upp Göteborg.

Andra bolag är; Air India, Emirates,Sri Lankan, KLM, Turkish Airlines.

Kontaktperson: Leif I Ohlson, 070-517 28 12

Länkar: Sri Lanka Tourist statistik - länk

• sri lankan airlines
  • klm
  • emirates
  • air india
  • turistmål
  • resor
  • sri lanka
  • turkish airlines
  • qatar airways

• Utanför Sverige

Best of Sri Lanka in Sweden samlar in och sprider information om Sri Lanka som destination och handelspartner, En viktig del av arbetet är att introducera lankesiska IT-bolag till den svenska marknaden. Några av Sveriges främsta företag har valt Sri Lanka för att kunna växa och samtidigt spara kostnader.