Betonmast bygger en av Europas största vindtunnlar i Malmö åt JöLa Invest

Betonmast Malmö har tecknat avtal med JöLa Invest AB om totalentreprenad för ett nytt eventhus i den nya stadsdelen Hyllie. Projektsumman uppgår till cirka 210 miljoner kronor.

Den tomma suterrängtomten vid Hyllie Boulevard ska bli en attraktiv mötesplats med vindtunnel, padelbanor, lounge, spa samt restaurang, gym och kontor. Vindtunneln blir en av de största i sitt slag i Europa med ett 35 meter högt vindtorn samt solpaneler på taket. Totalyta är cirka 10 000 kvadratmeter, inklusive en lägre intilliggande byggnad.

- Vi ser fram emot att få utveckla skylinen i Hyllie, säger Tomaz Bodmark, VD Betonmast Malmö. Att dessutom få bygga en av Europas största vindtunnlar är riktigt roligt.

- Vår förhoppning med Kvarteret Vindtunneln är att bidra till en socialt hållbar stad och genom vårt strategiska läge bidra till att knyta Hyllie till övriga Malmö, säger Jörgen Rasmusson, delägare i JöLa Invest AB.

Projektsumman uppgår till cirka 210 miljoner kronor. Byggstart sker under tredje kvartalet 2021. Projektet kommer att färdigställas under fjärde kvartalet 2022.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• betonmast malmö
  • malmö
  • hyllie

Betonmast Sverige är en bygg- och anläggningskoncern som växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm. Huvudkontor finns i Göteborg. Betonmast Sverige etablerades 2014 och omsatte under 2021 över 2 miljarder kronor. Bolaget består av drygt 170 medarbetare och ingår sedan 2019 i den norska AF-koncernen.

Tomaz Bodmark

VD Betonmast Malmö 070-865 99 95