Illustration: Erdegard Arkitekter

Betonmast Göteborg bygger kontor åt Stena Fastigheter

Betonmast Göteborg har tecknat totalentreprenadavtal med Stena Fastigheter för byggnation av den nya kontorsfastigheten Stuveriet vid Masthuggskajen. Ordersumman uppgår till cirka 190 miljoner SEK.

Den nya kontors- och mötesplatsen Stuveriet består av 16 våningsplan med café, bistro och sportlounge. På plan 13 planeras ett orangeri och en terrass med vidsträckt utsikt över hamninloppet. Ytterligare två plan byggs till på Stena Fastigheters befintliga kontorsbyggnad precis bredvid. Totalytan ligger på nästan 10 000 kvadratmeter.

- Vi är oerhört stolta över att ha fått Stena Fastigheters förtroende att uppföra denna ikonbyggnad som kommer att göra ett stort intryck på Göteborgs skyline, säger Magnus Attemalm, VD Betonmast Göteborg.

- Masthuggskajen har varit vårt hem i över 50 år och här finns vårt hjärta, säger Agneta Kores, vd Stena Fastigheter Göteborg. Nu bygger vi ett nytt kontor, Stuveriet, med plats för många fler företag på denna kulturella och kreativa plats. Det känns fantastiskt.

Det totala ordervärdet ligger på 190 miljoner kronor. Beräknad inflyttning är våren 2022.

Betonmast är en av Norges största bygg- och anläggningskoncerner och växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i hela Norge samt Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm. Huvudkontor finns i Oslo och Göteborg. Den svenska verksamheten etablerades 2014 och omsatte under 2019 över 1,3 miljarder SEK. Koncernen omsätter drygt 7 miljarder SEK och har över 1000 medarbetare.

Magnus Attemalm

VD Betonmast Göteborg 0722-49 04 50