Bild: Jula Logistics

Betonmast bygger postterminal i Falköping

Betonmast Anläggning och Betonmast Mälardalen har skrivit kontrakt med Jula Logistics AB om att bygga nya lokaler för PostNord i Falköping. Ordervärdet ligger på 29 miljoner kronor.

Postnords terminalbyggnad är Jula Logistics första etablering i Marjarp som ska bli ett nytt logistiknav i Falköping och Skaraborg. Terminalen i Marjarp är idag en växande knutpunkt för Västsveriges godsflöden och hanterar dagligen stora mängder gods.

Projektet som innefattar grundläggande markarbete samt byggnation av postcentral, är ett samarbete mellan Betonmast Anläggning och Betonmast Mälardalen. Det rör sig om en totalentreprenad på 12 000 kvadratmeter, varav själva byggnaden utgör 2 500 kvadratmeter.

– Det ska bli kul att samarbeta med en så expansiv kund som Jula Logistics, säger Marcus Garheden, VD på Betonmast Mälardalen. Att dessutom få vara med och utveckla Marjarp tillsammans med Betonmast Anläggning är extra roligt.

– Terminalen ska bli en logistikhub inte bara för Jula, utan för hela Skaraborg med omnejd, säger Per-Erik Andersson, byggprojektledare på Jula Logistics AB. Vi har fått ett gott första intryck av Betonmast och ser fram emot ett bra samarbete i detta projekt.

Byggstart sker i början av november och projektet beräknas vara färdigställt i oktober 2020. Ordervärdet ligger på 29 miljoner kronor.

Marcus Garheden

VD Betonmast Mälardalen 073-373 79 01