Betonmast Göteborg bygger nytt bostadskvarter i Hisings Backa

Betonmast Göteborg har tecknat avtal med Framtiden Byggutveckling AB för byggnation av Selma Stad Kvarter 5 på Hisingen i Göteborg. Ordersumman uppgår till cirka 107 miljoner kronor.

Kvarteren kring Selma Lagerlöfs Torg och Litterturgatan genomgår just nu den största omvandlingen sedan området byggdes på 70-talet. 11 kvarter ska byggas i Selma stad och nu är det dags för den andra etappen.

Totalentreprenaden Selma Kvarter 5 längs med Litteraturgatan omfattar ett parkeringshus med sju våningsplan, varav de två översta våningsplanen rymmer 20 hyreslägenheter. På plan 6 planeras en rymlig parkterrass. Total BTA för bostäder och parkeringshus är cirka 14 000 kvadratmeter.

- Det är både roligt och spännande att få vara en del av utvecklingen som pågår i Backa just nu, säger Magnus Attemalm, VD Betonmast Göteborg. Vi ser fram emot ännu ett gott samarbete med Framtiden Byggutveckling och att få skapa ett trivsamt kvarter med närhet både till naturen och staden.

- Vi ser verkligen fram emot att starta byggnationen och skapa mer liv och rörelse längs med Litteraturgatan i början på 2021, säger Anna Wetterberg, projektledare på Framtiden Byggutveckling.

Ordersumman uppgår till cirka 107 miljoner kronor. Byggstart för Selma kvarter 5 är planerad till början av 2021 och projektet beräknas vara färdigställt sommaren 2022.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• selma stad
  • betonmast göteborg

Betonmast Sverige är en bygg- och anläggningskoncern som växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm. Huvudkontor finns i Göteborg. Betonmast Sverige etablerades 2014 och omsatte under 2021 över 2 miljarder kronor. Bolaget består av drygt 170 medarbetare och ingår sedan 2019 i den norska AF-koncernen.

Magnus Attemalm

VD Betonmast Göteborg 0722-49 04 50