Illustration: FOJAB Arkitekter

Betonmast Malmö bygger Brunnshögs första kontor

Betonmast Malmö har fått i uppdrag av Lunds Kommuns Fastighets AB att bygga bostads- och kontorsprojektet Skymningen i nordvästra Lund. Ordervärdet ligger på drygt 138 miljoner kronor.

Projektet Skymningen omfattar 49 hyreslägenheter fördelade i fem plan samt kontorsverksamhet och gym i de två nedersta våningsplanen. Totalt rör det sig om en yta på 7571 kvadratmeter.

Skymningen blir det första kontorsprojektet i Brunnshög, den nya stadsdelen i nordvästra Lund. När fastigheten står färdig kommer Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF) att flytta dit delar av sin verksamhet från Lilla Tvärgatan och Magistratsvägen.

Brunnshög är en växande stadsdel där det planeras för en mix av både större och mindre fastigheter, upplevelsestråk samt generösa gång- och cykelytor. Hösten 2020 kommer en ny spårvagnslinje som knyter ihop den nya stadsdelen med centrala Lund. Lunds Kommun räknar med att uppemot 40 000 personer kommer att arbeta och bo i Brunnshög i framtiden.

– Det är riktigt roligt att få utveckla Brunnshög tillsammans med LKF, säger Tomaz Bodmark, VD på Betonmast Malmö. Framförallt är vi stolta över att få fortsätta skapa stora värden i Lund.

– Vi ser fram emot ett nytt, spännande samarbete med Betonmast, säger Fredrik Millertson, VD på LKF. Vi ser också mycket fram emot att flytta LKF’s verksamhet till vårt nya kontor i Brunnshög och bli en del av Lunds nya, hållbara stadsdel.

Skymningen kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad 3.0 på den högsta nivån (guld). Byggstart sker i slutet av november 2019, beräknad inflyttning är 2022. Ordervärdet uppgår till cirka 138 miljoner kronor.

Kategorier

Betonmast Sverige är en bygg- och anläggningskoncern som växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm. Huvudkontor finns i Göteborg. Betonmast Sverige etablerades 2014 och omsatte under 2021 över 2 miljarder kronor. Bolaget består av drygt 170 medarbetare och ingår sedan 2019 i den norska AF-koncernen.

Tomaz Bodmark

VD Betonmast Malmö 070-865 99 95

Stark koncern. Lokal fokus.

Betonmast är en av Norges största bygg- och anläggningskoncerner och växer starkt på den svenska marknaden. Bolaget har verksamhet i hela Norge samt Göteborg, Malmö, Mälardalen och Stockholm.

Betonmast Sverige
Mölndalsvägen 42