Illustration: Spektrum Arkitekter

BETONMAST STOCKHOLM RENOVERAR OCH BYGGER NYTT PÅ LILJEHOLMEN

Betonmast Stockholm har skrivit avtal med Vasakronan om renovering och tillbyggnad av nya Rosteriet på Liljeholmen. Totalentreprenaden är värd 35 miljoner kronor.

Betonmast Stockholm har fått uppdraget att göra Nya Rosteriet modernare och effektivare. Det är fastigheten som är belägen på Rosterigränd 12, ett par minuters gångavstånd från Liljeholmens centrum och sjön Trekanten, som ska renoveras och byggas ut. De två befintliga huskropparna som idag är sammanlänkade med en gångbro, binds ihop med hjälp av en helglasad tillbyggnad med generöst ljusinsläpp. En ny entré öppnar upp ytterligare och gör plats i bottenvåningen för reception, möten och konferens.

Totalt rör det sig om 1800 kvadratmeter och 8 våningsplan med bjälklag i massivträ. Projektet ska uppnå miljöcertifiering enligt LEED, på nivån Guld.

– Det är väldigt roligt att vårt första projekt är för Vasakronan, säger Pawel Missuna, VD på Betonmast Stockholm. Både projekt, kund och läge är helt i linje med vår strategi.

Byggstart är beräknat till augusti 2019. Projektet beräknas vara slutfört hösten 2020. Ordervärdet uppgår till 35 miljoner kronor.

Pawel Missuna

VD Betonmast Stockholm