PGL Major Stockholm – Natus Vincere storfavoriter

Idag startar äntligen PGL Major Stockholm 2021, vilket därmed blir den första majorn i Counter-Strike Global Offensive på två år. Turneringen som består av 24 lag, pågår mellan den 26 oktober och 7 november och avgörs i Stockholm på Avicii Arena. Enligt förhandsoddsen är Natus Vincere storfavoriter tätt följt av Gambit eSports och Team Vitality. ”Alla som ställs mot Navi, måste lira sitt allra sitt bästa för att ens ha en chans”.

På grund av Coronapandemin var det två år sen sist, men nu är det äntligen dags för storlag som Ninjas in Pyjamas, Natus Vincere, Team Vitality och Astralis att göra upp om titeln inför storpublik. Utöver favoriterna finns uppstickare som Copenhagen Flames, Entropiq och Movistar Riders. Även Betsafe-sponsrade Godsent har kvalificerat sig till turneringen genom att sluta på andraplats i den Nordamerikanska upplagan av IEM Fall 2021.

Godsent har efter sommaruppehållet haft ett par riktigt bra veckor där man utöver att ha kvalificerat sig till majorn även vunnit DreamHack Open September och kvalet till IEM Winter 2021 som spelas i december. Laget som består av bland annat de brasilianska spelarna Epitacio ”TACO” de Melo, Bruno ”latto” Rebelatto och João ”felps” Vasconcellos har under hösten klättrat hela vägen upp till plats 23 på världsrankingen och lagets tre unga spelare gör nu debut i majorsammanhang.

- Jag tror att om vi spelar som vi spelade mot Liquid i IEM Fall, så har vi en bra chans att överraska och kanske komma topp åtta. Det skulle göra mig nöjd och glad. Men jag vet inte, vad som helst kan ju hända, att vinna alltihop vore kanske en vanföreställning, men jag måste tro och kämpa för det. Herregud, det vore en dröm för mig, säger TACO till Betsafe.

I turneringens första steg som spelas i ett så kallats ”swiss system” möter Godsent den finska organisationen ENCE som likt Godsent har fått ett rejält uppsving under hösten och nu klättrat hela vägen upp till en elfteplats på världsrankingen.

Största favoriterna att vinna turneringen är Natus Vincere som ger oddsen 3,5. Medan Gambit eSports står i oddsen 5,00 och Team Vitality 7.50.

- Navi har alltid varit ett riktigt högpresterande lag och jag tycker att de spelar bra CS och har gjort det länge. De har ett fantastiskt team med många starka spelare. Alla som ställs mot Navi, måste lira sitt allra sitt bästa för att ens ha en chans, fortsätter TACO till Betsafe.

PGL Major Stockholm 2021 vinnarodds från Betsafe:
Natus Vincere 3.50
Gambit eSports 5.00