2,7 ton kopparplåt på 300 timmar

2,7 ton kopparplåt på 300 timmar

Mikael Englund gick i sin pappas fotspår och är fjärde generationen plåtslagare. Han har arbetat som plåtslagare i 37 år, och för 6 år sedan bytte han stad och byggde upp ett företag på nytt. Mikael har etablerat sig väl här i Falköping och kalendern är full med uppdrag under lång tid framöver. När vi besöker honom är det bara någon timma kvar tills ett nästan åtta veckor långt projekt är helt avslutat.

Telacka Plåtslageri AB

För 6 år sedan flyttade Mikael från Hönö där han var med och drev ett företag som hans pappa också drivit tidigare. När han bosatte sig i Falköping startade Mikael upp Telacka Plåtslageri AB, ett enmansbolag där han arbetar själv som plåtslagare. Han bor på gården Telacka där han även har sin verkstad, och uppdragen finns i Falköping med omnejd.

Sista stupröret ska på plats

I skrivande stund har Bevego precis levererat stuprör i skinande koppar hit till arbetsplatsen. Tre av fyra stuprör har Mikael monterat under eftermiddagen, och nu är det endast ett kvar tills arbetet är komplett och familjen som äger fastigheten kan njuta av ett riktigt snyggt och skinande resultat. Samtidigt håller ställningen runt huset på att monteras ned och en tillfredsställande känsla infinner sig.

”Det är alltid lite speciellt när byggställningen försvinner, då kommer resultatet fram och man får en helhetsbild över det arbete man gjort. Här är det en stor fastighet som fått bandtäckning och fotränna i koppar. Jag räknade på mitt arbete igår och jag har lagt nästan 300 timmar här, ca 7,5 vecka har det tagit. Även om man är själv går det ganska snabbt, man har bara sig själv att ta hänsyn till och det är smidigt faktiskt.” säger Mikael.

Mikael Englund driver Telacka Plåtslageri AB sedan 6 år tillbaka.

Ett tak med flera lager

På taket låg tidigare en profilerad plåt som var i dåligt skick och behövde bytas ut. Under den profilerade plåten fanns dessutom ytterligare ett lager. Här under låg det som troligen var husets originaltak, ett bandtäckt tak i stålplåt. Bortsett från kopparfärgen har fastighetens nya tak samma utseende som originaltaket. Efter att två lager med tak och den gamla råsponten tagits bort lade snickarna ny råspont och Mikael påbörjade arbetet med den nya plåten.

”Familjen hade inte bestämt om de ville har kopparplåt, aluminium eller zink på taket när de tog kontakt med mig. Jag tog fram prisförslag på de olika materialen och tipsade familjen om att åka och titta på kyrkor som har nyrenoverade tak i koppar. Det finns många runt om Falköping. Efter ungefär ett år i kontakt med syre får den blanka kopparplåten ett matt och mörkbrunt utseende, och sedan kan det ta uppemot 80 år innan det fullt ut har ärgat och blivit grönt.” säger Mikael.

Bevego i Borås levererar

Ett tak i koppar ger ett mycket vackert och exklusivt uttryck. I detta projekt kommer den 2,7 ton tunga kopparplåten från Aurubis och är levererad av Bevego, och stuprören kommer från Plannja. När man som Telacka håller till i Falköping har man precis lika nära till Bevego i Borås som Bevego i Trollhättan, det är John-Olof i Borås som Mikael lärt känna och har mest kontakt med på Bevego.

”Vi handlade av Bevego även när jag hade företag på Hönö, så när jag flyttade hit var det naturligt att fortsätta handla där. Det var då jag lärde känna Jonne i Borås. Jag handlar alltid från Bevego, då kan man vara säker på att få det man beställt. För ett tag sedan tog jag in pris från en annan leverantör, och då fick jag bekräftat att Bevego även ligger bra i pris.” säger Mikael som uppskattar den personliga servicen på Bevego.

Glödgad kopparplåt

Idag arbetar Mikael till 95% i aluminiumplåt, något han är van vid eftersom att aluminium var standard ute på öarna där havsluften slet hårt på husen. Idag är aluminium standard även i inlandet eftersom att materialet är motståndskraftigt mot yttre påfrestningar, och smidigt att arbeta med. I detta projekt används kopparplåt, en så kallad glödgad som har en beläggning som gör plåten mjuk att arbeta med.

Eftersom att denna arbetsplats är en stor gård fanns det möjlighet för Mikael att låna den tillhörande verkstaden för att utföra visst plåtslageriarbete. Det har underlättat arbetet eftersom att Bevego då kunnat levererar den 2,7 ton tunga plåten direkt till arbetsplatsen. Sedan har Mikael bearbetat materialet i verkstaden och med en saxlift lyft upp det på taket.