Bevegos resa: Peter var en av 21 grundare

Bevegos resa: Peter var en av 21 grundare

Bevego är idag ett av Sveriges ledande grossist- och handelsföretag inom byggplåt, teknisk isolering och ventilation. Men även de största av organisationer har en gång börjat som en idé. I Bevegos fall startade resan för 28 år sedan när 21 personer fick sparken från jobbet. De bestämde sig för att gemensamt kavla upp ärmarna och starta ett eget litet bolag istället. Men att hålla det litet, det gick ju sådär.

I början av 1990-talet slog byggkraschen hårt mot den svenska marknaden och många bolag tvingades till konkurs. Ett av företagen som fick det svårt under krisen var Belano som då ägdes av storbolaget ABB. “Vi var 21 personer som fick sparken från Belano i oktober 1993. ABB valde att lägga ner företaget och vi stod helt plötsligt utan jobb.” berättar Peter Nilsson som idag är IT-chef hos oss på Bevego.

Bevegoresan_2.jpg

Peter Nilsson var en av de 21 personer som var med och startade Bevego för 28 år sedan. Han har varit med sedan start, haft samma tjänst i 28 år och sett bolaget växa från ett litet frö till ett av sveriges ledande bolag inom byggbranschen. Hösten 1993, när Peter och hans 20 kollegor precis fått sparken från jobbet, stod de övergivna mitt i en pågående byggkris. Många hade kanske valt att deppa ihop i en liknande situation, men kollegorna valde istället att med gemensamma krafter satsa allt de hade och starta ett eget bolag: Bevego.

Bevegoresan_3.jpg

Skulle starta “ett litet fint bolag”

De första åren jobbade alla väldigt hårt för att få det nystartade företaget Bevego i rullning. “Vi vände och vred på varenda krona där i början och alla jobbade otroligt hårt. Det påverkade oss väldigt mycket både privat och jobbmässigt de första åren. Sen när allt väl började rulla blev det lättare och lönsamheten kom ganska snabbt. Tanken var att vi skulle driva ett litet bolag, men redan första året omsatte vi 84 miljoner kronor från april-december.” berättar Peter.

Av de 21 grundarna och delägarna till Bevego blev 4 av dem huvuddelägare. De hade tidigare haft chefspositioner på Belano och det var delvis tack vare deras stora kontaktnät som Bevego kunnat lyckas så bra från start. “En av våra delägare sa i början att vi skulle starta ‘ett litet fint bolag så vi alla kunde försörja oss’ men det fick ju sådär med att hålla det litet.” skrattar Peter.

Tog en tydlig position på marknaden

Till en början fanns det ingen klar marknadsposition att ta och konkurrensen var hård. Under Bevegos första år konkurrerade de bland annat med det ABB-företag som tagit över Belanos verksamhet. “När ABB, efter bara något år, valde att lägga ner denna del av verksamheten hade vi möjlighet att kliva in och ta en starkare position på marknaden. Vi bestämde oss för att satsa allt vi hade och det visade sig vara helt rätt beslut.” berättar Peter.

Bevegos huvudkontor har legat i Alingsås sedan starten av bolaget i mitten av 90-talet. Då var det endast 6 av de 21 delägarna som var stationerade i Alingsås, medan resterande 15 var utspridda på filialer runt om i landet. Upplägget med huvudkontor i Alingsås och försäljning och lager på andra orter i landet har sett likadant ut sedan företaget startades. Det är ett koncept som funkat bra för Bevego i snart 30 år och den lokala kontakten uppskattas av kunderna.

Utöver delägarna anställdes även 9 medarbetare i starten. “Flera av de som anställdes i första omgången jobbar på Bevego även idag. Vissa har aldrig lämnat, medan andra slutat under perioder för att sedan komma tillbaka till oss igen. Många som jobbar på Bevego har faktiskt jobbat här väldigt länge. Det är ett fint betyg och såklart extra roligt att flera av oss varit med ända sedan start. ” säger Peter.

Bevegoresan_4.jpg

Utmaningar som IT-chef

När vi frågar Peter hur det var att jobba som IT-chef i början av 90-talet jämfört med idag så svarar han “Annorlunda!” med ett hjärtligt skratt. “Under de första 10 åren var jag helt ensam på IT-avdelningen. Eftersom vi inte hade så mycket pengar där i början så fick allt göras för hand. Det fanns ju inte persondatorer på den tiden utan vi hade så kallade grön/svarta terminaler ute på filialerna där vi skötte order och lager i vårt ERP-system. Jag åkte själv ut till alla filialer och drog kablar och kopplade ihop allting. Det funkar tack och lov lite annorlunda idag.” ler Peter

Idag är det 7 personer som jobbar på Bevegos IT-avdelning tillsammans med Peter. “Utvecklingen inom IT går extremt snabbt och ingen kan hålla sig uppdaterad på allt inom alla områden. Vi har olika områden som vi är uppdelade inom och var och en av oss har ansvar för ett specifikt område. Jag jobbar fortfarande mest med vårt ERP-system som innefattar order, lager och fakturering.” säger Peter.

Viktiga händelser på Bevegos resa

Under de första 8 åren gick Bevego riktigt bra och bolaget gick med vinst varje år. Bolaget blev lite större än vi tänkt oss och det gick nästan för bra. Delägarna kunde till slut inte motstå inviter från externa intressenter och 2002 såldes Bevego till Dahl som är våra ägare än idag.” berättar Peter.

Efter affären med Dahl gick expansionen av Bevego snabbt. “Under de kommande åren förvärvade vi många andra bolag, vilket är en av orsaken till att vi kunnat växa så snabbt som vi gjort. Ett år tror jag vi köpte 5-6 bolag som vi fusionerade in i Bevego. Konceptet har varit en succé och tack vare att vi kunnat göra lyckosamma fusioner har investeringarna inte varit bortkastade pengar. Det har varit bra avkastning på alla förvärv vi gjort.” säger Peter.

Idag ägs Dahl av det franska storbolaget Saint-Gobain och de nya huvudägarna har påverkat Bevego på flera olika sätt. “Det finns såklart både för- och nackdelar med att nu ägas av ett internationellt storbolag. Saint Gobain har t.ex. väldigt hårda IT-regler inom koncernen vilket påverkar både oss på IT-avdelningen, men även alla anställda i organisationen. Kommer man från ett litet bolag, som de vi fusionerat in i Bevego under åren, så blir det en väldigt stor omställning i hur man jobbar.” säger Peter och fortsätter. “Samtidigt har Dahl och Saint-Gobain varit en väldigt viktig del i att vi kunnat växa så mycket som vi faktiskt gjort. Utan dem hade vi inte varit där vi är idag.”

En annan stor händelse som påverkat Bevego är den nya satsningen Steel Servicecenter i Landvetter. Detta är en ny producerande enhet som innebär att Bevego nu tar sin produktionsenhet till en ny nivå och breddar sin position från att i huvudsak vara en traditionell grossist till att nu innefatta en större del av värdekedjan. “Detta är en stor grej i Bevegos långa historia”. säger Peter.

En viktig aktör för hela branschen

Företagskultur
Bevego har genom sin företagskultur varit en viktig faktor för utvecklingen inom byggbranschen genom åren. “För oss har det redan från start varit viktigt att bygga ett ansvarstagande bolag.” säger Peter.

Sortiment
“Vi har varit drivande i produktutvecklingen, lyssnat på våra kunder och tagit fram ett sortiment som de uppskattar och som underlättar deras jobb. Vi är stolta över att ha kunnat försörja dem med allt de behöver i sitt arbete.” berättar Peter.

Inspiration
Förutom sortiment och företagskultur finns det en rad andra projekt som Bevego är stolta över att vara en del av. PLÅT-dagarna är ytterligare ett exempel på hur Bevego vill uppmuntra och inspirera olika aktörer inom branschen. Dagen arrangeras varje år för att låta arkitekter och beslutsfattare inom bygg- och fastighetsbranschen inspireras av plåtens alla möjligheter och egenskaper där Bevego står som medarrangör.

Utbildning
Bevego har genom åren arrangerat produktutbildningar för sina kunder och personal inom olika yrkesområden. “Det är viktigt för oss att uppmuntra lärande och att ta tillvara på den yrkeskunskap och stolthet som finns inom vår bransch. Idag finns det t.ex. ingen renodlad utbildning för att bli plåtslagare och är man intresserad av yrket kan man endast gå som lärling. Det skulle verkligen behövas, och vi hoppas att det kommer erbjudas något sådant i Sverige framöver.” säger Peter. “För att uppmuntra unga plåtslagare är vi varje år med och sponsrar SM i plåtslageri. Det är väldigt kul att vara en del av det också!” tillägger han.

Bevegoresan_5.jpg

Ser tillbaka på resan med stolthet

När Peter ser tillbaka på bolagets resa är han stolt över vad Bevego åstadkommit genom åren. “Att idag veta att Bevego är ett bolag med 450 anställda gör ju att man känner sig extra stolt. Det är en väldig skillnad från när vi startade och ägde bolaget själva. Så roligt som vi hade då kommer vi nog aldrig ha igen!” skrattar Peter. “Vi började varje morgon på HK med att stoppa fakturorna i kuvert men prioriterade inte ens att trycka loggor på kuverten i början.” fortsätter han.

“Vid 9.30 var det fika varje dag och vi löste bolagets alla problem över en kaffe i fikarummet. Det var de enda mötena vi hade, vilket är en extrem skillnad jämfört med hur det funkar idag. Det hade varit väldigt svårt att starta ett sånt bolag idag. Det krävs ett helt annat startkapital idag jämfört med för 28 år sedan. Kraven är större och det är mycket högre kringkostnader för att starta ett bolag likt Bevego. Det är klart att det går att starta litet, men hela resan skulle vara mycket tuffare jämfört med hur vi hade det.” berättar han.

Förutom Peter Nilsson är det ytterligare 4 personer av de första delägarna som jobbar på Bevego idag. Det är Anders Bäckström (regionchef Malmö), Ulf Rohrstock (säljare Malmö), Nils-Johan Elofsson (regionchef sydost) och Peter Svensson (innesäljare Malmö).

Johan Backau (Örebro), Patrik Gunnarsson (Järnforsen) och Joakim Elofsson (Järnforsen) är anställda som varit med från början och som också jobbar kvar på Bevego. “Det är väldigt roligt att vi faktiskt är några stycken som var med från början och fått se Bevego växa.” säger Peter.

Hur ser framtiden ut för Bevego?

Bevego har utvecklats mycket under de senaste 10 åren och Peter tror att framtiden kommer bjuda på utmaningar som branschen inte sett tidigare. “Jag tror att Bevego och hela vår bransch kommer stå inför stora förändringar under de kommande åren. Vi har i alla tider jobbat med en kundgrupp och en bransch som inte är speciellt digitaliserad. Någonstans kommer det komma en brytpunkt där branschen blir mer digital och där måste vi vara med tidigt på tåget. Vi har redan nu startat ett förändringsarbete där vi förbereder oss för det. De kommande 5 åren tror jag kommer vara avgörande för hur framtiden kommer bli. Både för oss och för branschen.” konstaterar Peter.

I april 2022 firar Bevego 28 år och ungefär samtidigt fyller Peter själv 65 år. Trots det har har inte bråttom att gå i pension. “Jag har inte bråttom härifrån.” skrattar han. “Det kommer bli några spännande år framöver med mycket utveckling både inom Bevego och i branschen. Det vill jag ju inte missa!” säger Peter och ler.