Ö-livet ger filialen både utmaningar och fördelar

Ö-livet ger filialen både utmaningar och fördelar

Gotlands kommun omfattar hela öns yta, och samma geografiska område utgör även Gotlands län. Det är Sveriges minsta län sett till befolkningen på drygt 60 000 invånare. Öns centralort är Visby och här på Hyvelgatan 10 ligger Bevegos filial. Robin Larsson har varit platschef sedan han var 22 år och berättar för BevegoNytt att det är lite speciellt att driva en filial på en ö. Det krävs mer planering, större volymer i lager, och arbetsbelastningen varierar mycket under året. Filialen med tre anställda sticker ut även när det kommer till sammanhållning, tror Robin.

”När Bevego startade upp filialen här på Gotland 2011 fick jag jobb på lagret. Två månader senare blev jag platschef och då var jag bara 22 år. När jag fick den rollen med så mycket ansvar gällde det att mogna fort! Conny som är innesäljare idag började jobba här 2012, och ett år efter det började Jonathan som är ansvarig på lagret.” säger Robin Larsson. Sedan dess har det varit Robin, Conny och Jonathan som hållit ställningarna i Bevegos filial i Visby, och efter tio år tillsammans blir man ett sammansvetsat team.

Conny har rollen som innesäljare på Visbyfilialen, och Jonathan är lageransvarig.

Får en bred kunskap

På en mindre filial behöver man kunna hjälpa till med många olika arbetsuppgifter och man får en väldigt bred kunskap. När en person är sjuk, föräldraledig eller på semester blir det kännbart i verksamheten direkt. Därför behöver alla tre medarbetare på filialen kunna göra allt från att lossa lastbilen till att guida kunder till rätt produkt. ”Det är svårt att bara vara platschef, jag gör allt från att vara innesäljare, utesäljare, knappa ordrar, göra inköp, fylla på lagret, och så vidare. Nu sitter jag stationerad i receptionen, förut hade jag en plats inne på kontoret men det gick inte för jag sprang bara ut och in hela tiden.” säger Robin.

”Det är både positivt och negativt att arbeta på en mindre filial. Det som kan bli stressigt är till exempel om man har många offerter som ska ut, och så kommer det kunder och lastbilar samtidigt. Då önskar man att man var en bläckfisk! Man har ju huvudet lite överallt, men det är nog för att vi har jobbat ihop så länge som det funkar. Vi känner varandra väl och vet vad kollegorna är bra på, vi träffar ju nästan varandra mer än vad vi träffar våra familjer.” säger Robin.

Samarbete med Dahl

Fem år efter att Bevego slagit upp dörrarna till sin butik på Gotland flyttade filialen till moderna och mer centrala lokaler i Visby. Detta var en satsning som gjordes tillsammans med Bevegos systerbolag Dahl. Butiken på Hyvelgatan delas upp i Dahls blå sida och Bevegos röda sida, med varsitt separat lager. ”När vi blev grannar med Dahl blev det mer liv och rörelse här. Vi har nog sålt lite mer isolering sedan dess också, till rörmokarna som handlar hos Dahl och som tycker det är smidigt att handla isoleringen på samma ställe.” säger Robin.

Hög servicenivå och snabba leveranser

Samarbetet med Dahl är värdefullt när det kommer till transporter. Att filialen drivs på en ö är inget som hindrar dem från att hålla en riktigt hög servicenivå. Lägger du en beställning på varor som finns i lager innan kl 14.00, kan du få de levererade med den gemensamma turbilen redan nästa dag, oavsett vart på ön du bor.

”Turbilen är ett samarbete mellan Bevego och Dahl. Det är bra att kunna samköra våra leveranser för att spara på transporter och slippa köra med för många halvfulla bilar. Gotland är ca 17 mil långt om man räknar med Fårö. Vi försöker styra leveranserna till södra delen av ön till tisdagar och torsdagar till exempel, men vill man promt ha leverans på en onsdag så går det att lösa. Turbilen har möjlighet att köra runt hela ön under en dag.” berättar Robin.

Ingen stress hos gotlänningarna

Innan Bevego öppnade filial i Visby var det filialen i Järnforsen som stod för Bevegos leveranser till Gotland. Då levererades endast material till ön på fredagar, så det var veckoplanering som gällde för entreprenörerna. Robin berättar att det tankesättet till viss del sitter kvar i kunderna, och att gotländska företag generellt har bra framförhållning.

”Som gotlänning är det ingen stress. Samtidigt har vi ungefär samma förmåner här på ön som på fastlandet, det är bara ibland som man får räkna med 1–2 dagars extra leveranstid. Här på filialen har vi nog ändå ett lite större lager än vanligt eftersom vi ligger just på en ö, vi har både ett brett utbud och lite större volymer. Att hålla lager är ju en av Bevegos styrkor, och det vill vi leva upp till. Jag håller alltid ett extra öga på lagret så att vi kan buffra upp när något börjar sina.” säger Robin.

Personlig stämning på en mindre ort

Stämningen här på filialen i Visby är gemytlig och personlig. Det är inte sällan som någon av kollegorna har en gemensam bekant med kunderna som kommer in i butiken, eller att man springer på varandra på stan på fritiden. Robin ser den personliga stämningen som blir på en mindre ort som Visby som en positiv faktor i butiken.

”Det känns enkelt att göra det där lilla extra för våra kunder, men så är det säkert på alla filialer, Bevego är ju väldigt flexibla. Inom isolering har vi inte lika många kunder som inom byggplåt och ventilation, men där har vi till exempel en kund som fått vara med och välja vårt sortiment. Den kunden har mycket specialarbeten inom isolering, och då har vi haft möjligheten att lagerhålla speciella produkter som bara de handlar. Det är roligt att kunna ha den servicen.” säger Robin.

Ansvarsområden och hjälp från fastlandet

Även om Robin, Jonathan och Conny blir breda i sin kunskap har de tagit olika ansvarsområden. Conny tar hand om tekniska frågor kring ventilation medan Robin har styrt in på byggplåt och kan svara på det flesta frågor inom området. När det gäller större projekt som till exempel tillbyggnaden av Visbys flygplats ringer de in experthjälp från fastlandet.

”Vi har fått leverera ventilation till projektet på Visby flygplats och då krävdes kunskap långt över våra huvuden. Då fick vi support och stöttning från fastlandet. Jag tror att det är skönt för kunderna när det händer lite nytt, när nya ansikten är på besök och det kommer in nya idéer. Men mycket löser vi själva på filialen. Inom byggplåt behöver vi främst tänka på att det är vindutsatt här på ön, så i alla projekt behöver det finnas en bra infästningsplan.” berättar Robin.

Gott om jobb på Gotland

”Det är säkert 150 yrkesverksamma som handlar av oss på Bevego, det är många arbetstimmar som ska fyllas. Jag är lite förvånad över att det finns så mycket att göra här på ön, det finns mycket mer än man tror. Det är bara i några enstaka fall som våra kunder åker över till fastlandet och jobbar, om de har någon släkting där som behöver hjälp till exempel.” säger Robin som också nämner att Bevegos två konkurrenter här på ön också har att göra.

Precis som på många platser i Sverige genomförs nyproduktionsprojekt även på Gotland, men det allra vanligaste uppdraget för Bevegos kunder är sommarstugor som ska renoveras. De permanent boende på Gotland är ca 60 000, men sommargästerna är desto fler. Mellan 200 000–300 000 personer besöker Gotland varje år.

”På Fårö brakar det alltid igång vid påsk, då ska sommargästerna renovera sina sommarstugor. Sedan har vi att göra fram till första snön faller. Det är ju så i branschen generellt, att allt går ner när det kommer snö, men här på Gotland blir det verkligen lappsjuka! Såvida vi inte har något stort projekt som rullar på över vintern så går allt i dvala. Det är lite utmanande med bemanningen eftersom vi är tre personer oavsett om det är dvala eller högsäsong.” säger Robin.

Robins restips

”Ska man åka hit till Gotland för första gången tycker jag att man ska komma tidigt på sommaren eller på hösten. På hösten är det riktigt mysigt här faktiskt. Vecka 26 kan man undvika för då är det Almedalsveckan, och vecka 29 är det Stockholmsveckan så då är det också massor med folk, då håller man sig i skogen istället. Vecka 32 är det medeltidsveckan då är det också otroligt mycket människor, utklädda i medeltidskläder. Är man intresserad av det är det nog häftigt att vara här då, men annars tycker jag att man ska komma hit på besök när det är lite lugnare.” tipsar Robin.