Verktyg, nyheter och mycket folk!

Verktyg, nyheter och mycket folk!

Minimässor är ett inarbetat koncept hos oss på Bevego dit både kunder och leverantörer återkommer, men det ligger mycket jobb bakom. Vi har pratat med Anders Josefsson som är platschef på Bevego i Jönköping, han vet vad som krävs för ett lyckat event, och vad som lockar kunderna till att besöka minimässorna.

”När vi ordnar minimässa här i Jönköping har vi en plan som vi alltid följer. Vi börjar med att göra ett generellt pappersutskick med information om minimässan och vilket datum den genomförs. Detta går till våra kunder inom en radie på ca 10 mil, vi brukar faktiskt få en del långväga besök. Sedan mailar våra säljare till sina kunder och skriver en mer personlig inbjudan. De som inte har anmält sig efter detta får ett telefonsamtal där vi frågar om de vill att vi ska anmäla dem till mässan.” berättar Anders Josefsson som ansvarade för en av vårens minimässor inom byggplåt.

Vecka 12_Minimässa Jönköping_bild 1.jpg

På minimässan i Jönköping har Novipro radat upp infästningar och plåtsaxar.

En välplanerad dag är givande för alla

Plåtslagare är ofta oerhört upptagna med många projekt att genomföra, medarbetare att stötta och kunder att hålla informerade. Det gör att det kan kännas svårt att få plåtslagarna att anmäla sig till minimässan, men arbetet ger resultat! Att minimässorna brukar vara så välbesökta är tack vare det arbetet som filialerna lägger ner både innan och under mässan. Om det inte vore för en välplanerad dag och intressanta leverantörer som bjuder på sin kunskap hade besökarna inte återkommit år efter år.

”En minimässa gör att du får koll på vad som händer i branschen. Våra kunder träffar sällan våra leverantörer så minimässorna blir ett unikt tillfälle att prata direkt med dem. Vi på Bevego kan ju lite om allt, men leverantörerna är verkligen experter på sina produkter och sitt område. Kunderna passar på att ställa andra typer av frågor och får reda på saker de inte skulle fått svar på annars. Som slutanvändare kan kunderna också föra fram feedback direkt till leverantörerna.” säger Anders.

Vecka 12_Minimässa Jönköping_bild 2.jpg

Ulf Gustafsson från Plannja är på plats på minimässan i Jönköping.

Starka varumärken på minimässorna

Vårens tre intensiva veckor med minimässor har precis passerat. Vecka 9 och 11 låg fokus på byggplåt, och vecka 10 handlade mässorna om ventilation. I Jönköping bjöd man den 16 mars in till minimässa inom byggplåt, och Anders är mycket nöjd med utfallet. Trots flera veckor av sol som gör att plåtslagarna arbetar på högvarv med vårens projekt var det många som tog sig till filialen i Jönköping. Oftast är det runt 10 delaktiga leverantörer men i år var det dessutom hela 14 leverantörer som ville vara med på mässan.

”Jag vet att många av våra kunder besöker minimässorna just för att de stora leverantörerna är på plats. Vi har väldigt starka och attraktiva varumärken i vårt sortiment, och vi arbetar med de stora företagen i branschen. Vi på Bevego måste också jobba hårt för att det ska vara värt för våra leverantörer att delta på minimässorna, och göra så att de vill återkomma. Jag tror att vi lyckas med det eftersom att vi ofta har många besökare och vi lyckas locka hit personer i beslutsfattande positioner.” säger Anders.

Verktyg väcker känslor hos besökarna

Två av de leverantörer som brukar väcka stort intresse på minimässorna inom byggplåt är Uveco och Makita, de båda brukar demonstrera verktyg och låta besökare testa produkterna. För visst är det något speciellt med verktyg? Anders berättar att Uvecos monter drog mycket folk i år. Där fick alla som ville testa att falsa ihop två mindre plåtbitar med Uvecos dubbelfalsslutare, och sedan skära sönder falsen med deras populära falsskärare.

David Persson arbetar som Key Account Manager på Makita och säger att verktyg ofta rör upp känslor. “Skruvdragaren är ett av plåtslagarens mest använda verktyg och det är så avgörande att den fungerar som den ska. Skruvdragaren måste fungera i alla väder, den ska vara ergonomisk, inte för tung och ha bra batteritid. Om verktyget inte fungerar rör det upp känslor hos användaren, men det är tacksamt att tillverka bra och hållbara produkter som uppskattas av hantverkarna.” säger David.

Vecka 12_Minimässa Jönköping_bild 3.jpg

Makitas verktyg och tillbehör är populära på minimässorna.

Vilka är Makita?

Makita grundades i Japan år 1915 och är än i dag ett japansk privatägt företag, nu med ca 40 dotterbolag världen över. 2008 etablerade sig Makita i Sverige och här arbetar nu 70 personer. Mer än vart tredje batteriverktyg som säljs är en Makita, vilket gör företaget till marknadsledande leverantör av elverktyg för professionellt bruk. Idag har Makita till exempel över 380 stycken 18V verktyg, som passar samma batteri.

Produkter anpassade för plåtslagare

”Makita har ett jättelångt samarbete med Bevego och nu har vi gjort en mycket spännande utveckling tillsammans. Det senaste året har vi satsat på att både utöka och förnya Makitas sortiment hos Bevegos filialer, därför är det extra roligt att vara med på minimässorna. Jag var själv med i höstas när vi visade upp Makitas popnitspistol och den helt nya batteridrivna plåtsaxen för Bevegos kunder. Vi fick jättefin feedback på produkterna från besökarna på mässan.” säger David.

Den största skillnaden som gjorts kring Makitas sortiment hos Bevego är att man har anpassat utbudet ännu mer efter ventilationsplåtslagare och byggnadsplåtslagare. När man pratar om Makitas utbud delar man upp det i maskiner, och tillbehör till maskiner. Sortimentet med tillbehör har breddats avsevärt hos Bevego och utökats med till exempel tigersågblad för stål och plåt, och mycket mer.

Stort tack!

Vi på Bevego säger stort tack till alla kunder och leverantörer som vad med oss under vårens minimässor, i Sundsvall, Östersund, Umeå, Gävle, Västerås, Örebro, Malmö, Jönköping och Linköping.