5 meter långa fyllningspaneler i guld pryder fasaden

5 meter långa fyllningspaneler i guld pryder fasaden

”I detta projekt får vi som fasadbyggare verkligen spänna bågen och använda hela vår maskinpark.” säger Ola Karlsson, vd på ESSA Glas & Aluminium. Sedan våren 2023 har företaget tillverkat fasaden i aluminium till Agnes Kulturhus i Gävle, och i slutet av augusti påbörjades monteringen. Innan fyllningarna väl sitter på plats har de genomgått en lång process i oerhört många steg, något som Ola berättar mer om här.

ESSA Glas & Aluminium vinner upphandlingen som görs av NCC, och får ansvar som fasadentreprenörer på Agnes kulturhus. Därefter börjar arbetet som består av flera delar; planering, projektering, tillverkning och montering. Kulturhuset byggs på uppdrag av Gavlefastigheter, det kommunala fastighetsbolaget i Gävle, och Nyréns Arkitekter har ritat fastigheten. Den magnifika fasaden i guldfärg består av fasadsystem som ESSA Glas & Aluminium byggt upp i komplexa lager. Men redan när plåten skulle köpas in började det komplicerade arbetet.

Anodisering av aluminium blir till guld

För att skapa kulturhusets guldfärgade fasad har plåten anodiserats. En ytbehandling som utförs på aluminium och som görs för att förstärka korrosionsskyddet eller skapa en dekorativ yta. Plåtens anodiseringskvalitet har varit en viktig del i projektet. Bevego hjälpte till att hitta olika typer av tänkbara aluminiumplåtar som ESSA Glas & Aluminium sedan skickade vidare till en partner. Där behandlades de olika plåtarna för att se vilket material som reagerade bäst på anodiseringen och gav det mest önskvärda resultatet.

Illustration: Nyréns Arkitekter

Viktig leverantör av aluminium

”Vi gjorde en del tester med aluminium från Bevego i kombination med anodisering, även kallat eloxering. Det var viktigt att resultatet inte blev flammigt utan att plåten fick en jämn och fin yta. Vi har arbetat med Bevego länge och i detta projekt har de varit en mycket viktig leverantör. De hjälpte oss också med att hitta tillräckligt stor plåt till projektet vilket var en utmaning. De största plåtarna är 1500*5100 mm och lyfts på plats med kran.” säger Ola Karlsson.

Ola berättar att ESSA Glas & Aluminium haft en nära dialog med Bevego under många år. Bevego löser deras behov inom plåt och aluminium, och de kan alltid kan lita på leveranstiderna. Något som blir extra viktigt i så här stora och komplexa projekt. För ESSA är det viktigt att bidra till ett så lågt koldioxidutsläpp som möjligt. Även inom detta område har de en bra dialog med Bevego som alltid arbetar för att hitta den bästa lösningen och hjälpa ESSA att nå sina mål för ett lägre CO2 avtryck.

Agnes Kulturhus i Gävle

Gävles nya kulturhus får en central placering på Slottstorget där stadsbiblioteket tidigare låg. Detta blir en attraktiv mötesplats med konsthall, modernt stadsbibliotek, bio, spel, turistinformation, café och restaurang. Agnes Kulturhus är namngivet efter författaren Agnes von Krusenstierna som växte upp i staden, och målet är att satsningen ska stärka Gävles profil som kunskaps- och kulturstad. Nyréns Arkitekter som ritat projektet beskriver det som att utformningen med guldfasad, rundade hörn och öppna glaspartier är en stolt och välkomnande gest till stadens folk.

150 kg tunga fyllningspaneler tillverkas i verkstaden

Genom att klippa, bearbeta och perforera skapas paneler, täcklock och dekorprofiler i olika storlekar och utförande. Efter bearbetning utförs ytbehandlingen då plåten får sin guldfärg, och efter det kommer materialet tillbaka till verkstaden igen. Flera lager med plåt och isolering monteras samman till fyllningspaneler. Ju högre ljudkravet är på platsen desto tjockare blir panelerna. Tjockleken ligger mellan 50–60 millimeter och vikten på de längsta modulerna är runt 150 kg. I dessa står plåten för ca 60 kg. De stora plåtarna är krävande att hantera både i tillverkningen och i monteringen.

Uträknat för att passa på millimetern

Ute på byggarbetsplatsen monteras de stora plåtarna med hjälp av en kran. Allt är teoretiskt uträknat för att passa på millimetern, och hittills har det stämt perfekt berättar Ola och ger en eloge till projekteringsingenjören Malin Krook på ESSA Glas & Aluminium. Ett unikt projekt som detta bjuder på många utmaningar och kräver sina speciallösningar.

Vilka är ESSA Glas och Aluminium?

ESSA är en producent som arbetar med glas- och aluminiumkonstruktioner för alla typer av fastigheter. De arbetar med fönster och dörrar men framförallt med fasader där de projekterar, tillverkar och monterar. ESSA har sin verkstad i Örebro med en maskinpark som gör det möjligt att skapa de mest avancerade fasadsystemen. Förutom glas och aluminium arbetar de även med solenergi genom integrerade solcellslösningar som skapar energiproducerande solcellsfasader. En framtidssäkrad lösning som dessutom bidrar till den gröna energiomställningen i samhället. Sedan ett par år tillbaka är ESSA Glas & Aluminium en del av solenergikoncernen Soltech Energy.

Den stomme som fasaden på Agnes Kulturhus baseras på är av fabrikat Schüco FWS 50.SI. Schüco är en partner till ESSA Glas & Aluminium som levererar profilsystem. Kulturhusets fasad byggs i lager där profiler som går både vertikalt och horisontellt utgör grunden. Där i monteras fyllningar samt glas, sedan djupa täcklock och sist dekorprofilerna i guldanodisering. Allt specialbyggt för just denna fasad.

Fasaden får sin rätta funktion

”Vi arbetar som totalentreprenörer och det är vårt ansvar att fasaden får sin rätta funktion. Arkitekterna som ritat Agnes Kulturhus hade gjort en design med detaljerad geometri, sedan var det upp till oss att projektera och göra designen genomförbar. Fasaden är en del av fastighetens klimatskal och det är otroligt många värden som ska uppfyllas. Bland annat u-värde, ljudkrav, brandsäkerhet, skalskydd med mera.” säger Ola.

Ett lyckat samverkansprojekt

Agnes Kulturhus är ett projekt i samverkan där NCC är byggentreprenör. Att man valt samverkansentreprenad är för att det öppna och transparenta arbetssättet ger stora fördelar i ett så här komplext projekt. ESSA Glas & Aluminium kommer att vara helt klara med sitt uppdrag strax efter årsskiftet 2023/2024, och under hösten 2024 beräknas hela kulturhuset stå färdigt och invigas. Ungefär tio montörer har arbetat med fasaden sedan starten i augusti 2023.

”Detta är ett unikt projekt med unik design. Vi som fasadutvecklare gillar ju sådana här jobb. Här får vi verkligen spänna bågen och visa vad vi kan, och använda hela vår maskinpark för att skapa en framtidssäkrad lösning. Vi arbetar med ett otroligt bra gäng på NCC och samarbetet kring både planering, projektering och utförande har fungerat jättebra. Det gör projektet ännu roligare, så vi är väldigt nöjda.” avslutar Ola.