De vågade starta EC Ventilation vilket resulterade i framgång

De vågade starta EC Ventilation vilket resulterade i framgång

Det var 2015 som Mikael Edman och hans kollega Mattias Pettersson bestämde sig för att starta eget företag inom ventilation, som de båda hade lång erfarenhet av. När de blir valda av Serneke som ventilationsentreprenör till det nya hotellet i Sundsvall är affären värd lika mycket som deras totala årsomsättning.

Energi & Climat ventilation i Sundsvall AB
Mikael och Mattias nya företag fick namnet Energi & Climat ventilation i Sundsvall AB, och är ett installationsföretag inom ventilation. Kontoret ligger som man kan gissa av namnet i Sundsvall, 400 meter från Bevegos filial. Företaget fick en bra start vilket har gjort att de växt från 5 till 13 medarbetare, varav 11 montörer samt Mikael och Mattias som arbetar som projektledare.

“Sundsvall är en relativt liten stad där alla känner varandra, i alla fall inom branschen. Gör man då ett bra jobb får man behålla kunderna, det var till våran fördel när vi startade upp verksamheten och idag arbetar vi med flera av de stora byggentreprenörerna och fastighetsägarna här i Sundsvall” säger Mikael.

Som anställd på ett annat ventilationsföretag hade Mikael en nära kontakt med Bevegosfilialen i Sundsvall. Han berättar att de fick värdefull stöttning från Bevego när det bestämde sig för att starta upp ett eget ventilationsföretag.

“Bevego trodde på oss från start och det var väldigt skönt. När man är nystartade så är det värdefullt att känna bra och kompetenta människor, och Bevego var väldigt hjälpsamma ända från början. Därför var det självklart för oss att fortsätta handla av Bevego. Vi köper ca 90% av alla kanaler och detaljer därifrån och nu har vi blivit en av deras största kunder i Sundsvall, det är roligt.” säger Mikael.

Den expansiva staden Sundsvall
Sundsvall växer och satsar på tillväxt. Sedan EC Ventilation startade har de varit med och byggt över 200 lägenheter i staden. Inom kort kommer de också påbörja ett projekt på Norra Kajen där 360 lägenheter ska byggas. Ytterligare ett tecken på att Sundsvall expanderar är att hotellkedjan Nordic Choice Hotels väljer att bygga ett nytt hotell här i Sundsvall.

EC Ventilation blir valda av Serneke
Det var under 2017 som EC Ventilation fick frågan av Serneke om att lämna ett anbud på det nya hotellet som skulle byggas i Sundsvall. Då hade inte Serneke varit verksamma i Sundsvall tidigare och ville genom detta hotellet ta sig in på marknaden.

“Det stod mellan några olika ventilationsentreprenörer och då fick vi åka ner till Stockholm för att träffa Serneke. Affären var värd 20 miljoner och vid den tidpunkten var det ungefär vår totala årsomsättning, så det var jättestort för oss. Jag tror faktiskt att de valde oss på grund av rekommendationer som de fått.” säger Mikael.

EC Ventilation får uppdraget som ventilationsentreprenör i detta projekt och står för ventilation och styrteknik där även projekteringen ingår. Bostadsbolaget Diös är byggherre, Serneke är totalentreprenör och hotellet byggs för hyresgästen Nordic Choice Hotels som kommer att starta upp hotellet med namn Clarion Hotel Sundsvall.

Ett Clarion Hotel av Nordic Choice Hotels
Trots att det finns ett antal hotell i Sundsvall har man känt av en brist på hotellrum. Det nya Clarion Hotel Sundsvall kommer att vara på 6 våningar och inrymma 270 rum. Hotellet kommer också ha en spaavdelning, två restauranger varav en i entréplan och en i samband med baren och takterrassen på plan 5, samt en stor konferensavdelning med både konferensrum och ytor för event.

“Det är långa projekt! Från det att vi lämnar ett anbud tills dess att vi kan vara på plats fysiskt för att montera ventilationen tar det lång tid. Det var i november 2019 som arbetet på plats drog igång, från januari 2020 har det varit högt tempo hela tiden och sedan dess vi haft 6 montörer på plats. Det ska vara klart för överlämning till Diös nu i maj 2021.” säger Mikael som haft rollen som projektledare i detta uppdrag.

Bevego är huvudleverantör av ventilationskanaler till hotellet och levererar både cirkulära kanaler, rektangulära kanaler och imkanaler. Eftersom att det är ont om plats på bygget levererar Bevegos bilar material varje dag. Tills dess att materialet ska levereras lagerhålls det på Bevegos lager i Sundsvall.

“Det har varit jättebra att Bevego kunnat leverera material till oss varje dag. Bevego har varit väldigt behjälpliga i projektet och det har gjort att vi har fått ihop logistiken. Det är är såklart mycket värdefullt! Det är ett klassiskt ventilationsprojekt så det är inget som sticker ut direkt, förutom att det kan bli lite enformigt att montera exakt likadan ventilation i 270 stycken hotellrum på rad.” säger Mikael och skrattar.

“För oss på Bevego är detta ett mycket fint projekt som vi är stolta över att få vara en del av. För att vara här uppe i norr är detta ett otroligt stort projekt, och dessutom har EC Ventilation valt att beställa alla ventilationskanaler från oss. I många fall får man en beställning på en del av kanalerna i projektet, men här har vi fått leverera samtliga kanaler. Det är ju jätteroligt och för oss innebär det en otroligt stor order. Det som är extra roligt med projektet är att det skapar så många nya arbetstillfällen här i Sundsvall, det behövs verkligen.” säger Peter Sjöberg som är platschef på Bevego i Sundsvall.

Byggherre: Diös
Byggentreprenör: SERNEKE